چطور تشخیص بدهم آپنه خواب دارم؟

آسم شغلی
آسم شغلی، علل، تشخیص و درمان
ژوئن 20, 2022
چاقی و آپنه خواب
اضافه وزن (چاقی) و آپنه خواب
ژوئن 26, 2022

آپنه خواب یک وضعیت جدی است که در آن تنفس فرد مکرراً متوقف می‌شود یا در هنگام خواب نفس‌های کم عمق می‌کشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد مبتلا در حین تلاش برای نفس کشیدن با صدای بلند خروپف کند یا صداهایی مانند خفگی ایجاد کند. مغز و بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و احتمال دارد فرد را از خواب بیدار کند. این عمل ممکن است چند بار در شب، یا در موارد شدیدتر، صدها بار در طول شب اتفاق بیفتد. بیش از چند صد میلیون بزرگسال در دنیا مبتلا به آپنه خواب هستند که بسیاری از موارد ابتلا تشخیص داده نشده است.

انواع اصلی آپنه یا وقفه تنفسی در خواب

آپنه یا وقفه انسدادی در خواب (Obstructive Sleep Apnea: OSA)

این اختلال رایج‌ترین نوع وقفه تنفسی در خواب است و زمانی رخ می‌دهد که عضلات گلو شل می‌شوند. هنگامی که ماهیچه‌ها شل می‌شوند، راه هوایی باریک یا بسته می‌شود و فرد نمی‌توانی به اندازه کافی نفس بکشد. این ممکن است سطح اکسیژن خون را کاهش دهد.

بسته شدن راه هوایی در شرایط آپنه انسداد

با دستگاه تنفس و عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

مغز ما این ناتوانی در تنفس را حس می‌کند و برای مدت کوتاهی ما را از خواب بیدار می‌کند تا بتوانیم راه هوایی خود را دوباره باز کنیم. این بیداری معمولاً آنقدر کوتاه است که آن را به خاطر نمی‌آوریم. ممکن است صدای خرخر، خفگی یا نفس‌نفس زدن ایجاد کنیم. این الگو می‌تواند 5 تا 30 بار یا بیشتر در هر ساعت، در تمام طول شب تکرار شود. این اختلالات توانایی ما را برای رسیدن به فازهای عمیق و آرام مطلوب خواب مختل می‌کند و احتمالاً در ساعات بیداری احساس خواب‌آلودگی خواهیم کرد.

آپنه خواب مرکزی (Central Sleep Apnea: CSA)

این شکل بسیار کمتر از آپنه انسدادی خواب است و زمانی رخ می‌دهند که مغز سیگنال‌های مناسبی را به ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند ارسال نمی‌کند. این بدان معنی است که شما برای مدت کوتاهی برای نفس کشیدن تلاش نمی‌کنید. ممکن است با تنگی نفس از خواب بیدار شوید یا به سختی به خواب بروید یا بخوابید.

سندرم آپنه خواب پیچیده (Complex Sleep Apnea Syndrome)

سندرم آپنه خواب پیچیده که به عنوان آپنه مرکزی خواب نیازمند درمان اضطراری نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که فردی هم آپنه انسدادی خواب و هم آپنه خواب مرکزی داشته باشد.

علائم و نشانه‌ها

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:

• خروپف بلند، که معمولاً در آپنه انسدادی خواب بارزتر است
  • قطع تنفس در حین خواب که توسط شخص دیگری مشاهده می‌شود
  • بیدار شدن ناگهانی همراه با تنگی نفس، که به احتمال زیاد نشان‌دهنده آپنه مرکزی خواب است
  • بیدار شدن با دهان خشک یا گلودرد
  • بیدار شدن با سردرد صبحگاهی
  • مشکل در خواب ماندن (بی‌خوابی)
  • بیدار شدن چندین بار در شب برای ادرار کردن که به عنوان شب ادراری نیز شناخته می‌شود
  • خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز
  • مشکلات کاهش توجه
  • تحریک‌پذیری
  • کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ در مردان
  • به خواب رفتن در حین مطالعه، تماشای تلویزیون، در حین کلاس یا هنگام رانندگی

عوامل خطر

عوامل خطر به عواملی گفته می‌شود که احتمال بروز مشکل یا بیماری را افزایش می‌دهند.

آپنه انسدادی خواب

• اضافه وزن و چاقی
  • افزایش دور گردن
  • تنگ شدن راه هوایی
  • مرد بودن
  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی
  • استفاده از الکل و داروهای آرام‌بخش
  • گرفتگی بینی

عوامل خطر برای آپنه مرکزی خواب

• افزایش سن
  • اختلالات قلبی
  • استفاده از داروهای ضد درد مخدر
  • سکته

در صورتی که آپنه خواب درمان نشود می‌تواند باعث مخاطرات زیر گردد:

• افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت
  • افزایش خطر ابتلا یا بدتر شدن نارسایی قلبی
  • افزایش احتمال آریتمی (ضربان قلب نامنظم)
  • افزایش احتمال وقوع حوادث ناشی از کار یا رانندگی
  • افزایش خطر عوارض در تداخل با برخی داروها و جراحی

آیا راجع به ارتباط آپنه خواب با سردرد،  فشار خون، دیابت نوع 2 و یا نارسایی قلبی اطلاعات کافی داریم؟

تست‌های خواب

تست‌های خواب روش‌هایی هستند که میزان خواب فرد و واکنش بدن وی به مشکلات خواب را اندازه‌گیری می‌کنند. این آزمایشات می‌تواند به پزشک کمک کند تا متوجه شود که آیا فرد اختلال خواب دارد و اگر دارد تا چه حد شدید است. مطالعات خواب دقیق‌ترین تست‌ها برای تشخیص آپنه خواب هستند.

انجام تست کامل خواب در کلینیک‌های خواب می‌تواند راه مؤثری برای شناخت علت وقفه تنفسی باشد

تست‌های ساده‌تری برای شناخت دلایل وقفه تنفسی به ویژه وقفه تنفسی انسدادی در خانه وجود دارد

تست‌های ساده‌تری نیز برای شناخت دلایل وقفه تنفسی به ویژه وقفه تنفسی انسدادی در خانه وجود دارد

راجع به انواع تست خواب و تست خواب در خانه بیشتر بدانیم.

معمولاً از دارو برای درمان این بیماری استفاده نمی‌شود. هدف از درمان آپنه خواب، بازگرداندن تنفس منظم در طول خواب و تسکین علائمی مانند خروپف بلند و خواب آلودگی در طول روز است. آپنه خواب با تغییر سبک زندگی، استفاده از برخی وسایل خاص مخصوص دهان، دستگاه‌های تنفسی و جراحی درمان می‌شود.

استفاده از دستگاه CPC می‌تواند مشکل آپنه خواب و فشار خون را درمان کند

استفاده از دستگاه CPC می‌تواند مشکل آپنه خواب را درمان کند

درمان ممکن است سایر مشکلات پزشکی مرتبط با آپنه خواب مانند فشار خون بالا را بهبود بخشد. همچنین درمان می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت را نیز کاهش دهد. برای موارد خفیف‌تر آپنه انسدادی خواب، پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را توصیه کند، مانند:

• کاهش وزن در صورت اضافه وزن
  • ورزش منظم
  • قطع مصرف الکل یا نوشیدن آن در حد متوسط و کم، و ننوشیدن آن در چند ساعت قبل از خواب
  • استفاده از داروهای ضد احتقان بینی یا آلرژی
  • اجتناب از خوابیدن به پشت
خوابیدن به پشت می‌تواند باعث آپنه خواب یا تشدید آن شود

اگر این اقدامات خواب شما را بهبود نمی‌بخشد یا اگر آپنه شما متوسط ​​تا شدید است، پزشک ممکن است درمان‌های دیگری را توصیه کند. دستگاه‌های خاصی می‌توانند به باز کردن راه هوایی مسدود شده کمک کنند. در موارد دیگر ممکن است جراحی لازم باشد.