خوابیدن بیش از حد و عوارض آن

محرومیت از خواب و مشکلات قلبی
تأثیر محرومیت از (کمبود) خواب بر بیماری‌های قلبی
می 25, 2024

آیا خوابیدن بیش از حد بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد؟

با اینکه واقعیت این است که خواب کافی در شب برای سلامتی بسیار حیاتی است، اما خواب بیش از حد با مجموعه‌ای از مشکلات پزشکی مرتبط است. خوابیدن بیش از حد زمانی رخ می‌دهد که فرد بیشتر از حد انتظار می‌خوابد. خوابیدن بیشتر از حد انتظار ممکن است طبیعی باشد، زیرا برخی افراد به طور طبیعی به خواب بیشتری نیاز دارند تا احساس سرحال بودن کنند. با این حال، برای دیگران، خوابیدن بیش از حد ممکن است به علت عواملی باشد که الگوهای خواب معمولی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوابیدن بیش از حد یک واکنش طبیعی به نیاز بیشتر به خواب است که می‌تواند پس از چند شب خواب با کیفیت پایین، هنگامی که فرد بیمار است، یا پس از فعالیت‌های ذهنی یا فیزیکی طاقت‌فرسا اتفاق بیفتد. اما برای افرادی که به طور مداوم بیش از حد می‌خوابند و با احساس سرحال بودن بیدار نمی‌شوند، ممکن است پای یک مشکل سلامتی تشخیص داده نشده یا اختلال خواب در میان باشد.

خواب چیست و چرا مهم است؟

خوابیدن بیش از حد چیست؟

خوابیدن بیش از حد شامل گذراندن زمان بیشتری در رختخواب نسبت به میزان ساعات توصیه شده است. کارشناسان توصیه‌های کلی در مورد میزان خواب مورد نیاز افراد بر اساس سن آن‌ها ارائه می‌دهند.

گروه سنی

سن

مقدار خواب نوصیه‌شده

نوجوانان

13-18 سال

8-10 ساعت

جوانان

18-25 سال

7-9 ساعت

بزرگسالان

26-64 سال

7-9 ساعت

سالمندان

بیش از 65 سال

7-8 ساعت

فراتر از این توصیه‌ها، عوامل فردی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند میزان خواب مورد نیاز یک فرد در هر شب را تعیین کنند، از جمله سن، وضعیت سلامتی، ژنتیک، عادات خوابی و ... که فرد اخیراً داشته است.

درباره میزان خواب مورد نیاز بیشتر بدانیم؟

 

چه میزان خواب، بیش از حد است؟

مقدار خواب مورد نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است. این میزان به چندین عامل وابسته است.

ژنتیک

ژن‌های ما در ریتم‌های داخلی بدن و ریتم‌ شبانه‌روزی ما نقش دارند. تحقیقات نشان داده است که ویژگی‌های ژنتیکی برخی افراد که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با حداقل چهار ساعت خواب احساس استراحت کنند. این ژن کمیاب و ارثی است. با این حال، بیشتر افراد حداقل هفت تا هشت ساعت خواب در شب را نیاز دارند تا احساس استراحت و تازگی کنند.

 

سن

کودکان نیاز به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. به عنوان مثال، سالمندان بیشتر از جوانان نیاز به خواب دارند.

 

سطح فعالیت‌های فیزیکی

هر چه فعالیت فرد بیشتر باشد، نیاز به خواب بیشتر خواهد داشت. خواب اجازه می‌دهد تا بدن از فعالیت‌های فیزیکی استراحت کند.

 

سلامتی

زمانی که یک فرد با مشکلات سلامتی مواجه است، نیاز به خواب بیشتری دارد. این امر در مورد بیماری‌های کوتاه‌مدت مانند آنفلوانزا و شرایط مزمن طولانی‌مدت مانند دیابت رخ می‌دهد.

 

تغییرات در روش زندگی

استرس و تغییرات در روش زندگی ممکن است نیاز یک فرد به خواب را افزایش دهد یا خواب را سخت‌تر کند. بدون توجه به اینکه استرس و تغییرات در روش زندگی مثبت یا منفی هستند، بر روی خواب یک فرد تأثیر می‌گذارد. بطور کلی، یک بزرگسال که به طور مداوم ده یا بیشتر ساعت در شب خواب می‌کند، احتمالاً خواب بیش از حد می‌کند و باید با پزشک خود مشورت کند.

 

عوامل

چندین دلیل وجود دارد که ممکن است باعث شود یک فرد بیش از حد بخوابد.

 

هایپرسومنیا

این اصطلاح پزشکی برای خوابیدن بیش از حد و خواب‌آلودگی روزانه بیش از حد است. همانند بی‌خوابی (کم‌خوابی)، خوابیدن بیش از حد نشانه‌ای از خواب نامنظم است. خوابیدن بیش از حد به مدت بیش از سه ماه و بیدار شدن بدون احساس سرحال بودن ممکن است نشانه‌ای از هیپرسومنیا باشد، یک اختلال خواب مرتبط با خستگی بیش از حد و خوابیدن بیش از حد.

خواب‌آلودگی ناشی از هایپرسومنیا نمی‌تواند توسط خواب در طول روز حل شود. علاوه بر این، هایپرسومنیا باعث می‌شود که فرد برای دوره‌های بی‌نظیری در طول شب بخوابد. هایپرسومنیا همچنین باعث افت انرژی، مشکلات حافظه و اضطراب می‌شود.

هایپرسومنیا همچنین می‌تواند توسط شرایط زیر ایجاد شود:

  • آسیب به سر
  • سکته مغزی
  • برخی از اختلالات خودایمنی
  • بیماری پارکینسون
  • افسردگی
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال عاطفی فصلی

 

نارکولپسی

این اختلال خواب نورولوژیکی است که مغز قادر به کنترل چرخه‌های خواب و بیداری نمی‌باشد. افراد مبتلا به نارکولپسی در طول روز بیش از حد می‌خوابند و ممکن است در طول روز و در حین فعالیت‌های عادی مانند رانندگی بخوابند.

 

آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی در خواب

آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی در خواب باعث می‌شود تنفس فرد به مدت کوتاهی متوقف شود. همچنین ممکن است نیاز به خواب بیشتری در فرد مبتلا ایجاد نماید زیرا چرخه خواب طبیعی را مختل می‌کند.

 

افسردگی

افسردگی یکی از شایع‌ترین دلایلی است که ممکن است باعث خوابیدن بیش از حد یک فرد شود. افسرده بودن باعث می‌شود فرد تمام وقت خسته باشد و انرژی نداشته باشد. بنابراین، افراد افسرده نیاز به خواب بیشتری دارند.

 

داروها

برخی داروها برای درمان بیماری‌هایی ممکن است باعث احساس خستگی و خواب‌آلودگی مداوم شود. بنابراین، افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند ممکن است بیش از حد به خواب نیاز داشته باشند. داروها و مواد دیگری که ممکن است باعث هایپرسومنیا شوند عبارتند از:

  • اپیوئیدها
  • برخی از داروهای ضدافسردگی
  • الکل
  • کانابیس، وید یا گل
  • ترک محرک‌ها

 

الکل

مصرف الکل، بدون توجه به مقدار آن، می‌تواند اختلالات خواب را بیشتر کند. این اثرات شامل آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی در خواب و خر خر کردن نیز می‌شود. همچنین مصرف الکل ممکن است باعث اختلالات خواب، به ویژه با الگوهای خواب و خواب روزانه می‌شود.

 

مشکلات پزشکی مرتبط خوابیدن بیش از حد

 همانند خواب کم خواب، ممکن است مضر باشد. خوابیدن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های پزشکی را افزایش دهد.

خوابیدن بیش از حد و عوارض آن

خوابیدن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های پزشکی را افزایش دهد.

 

بیماری قلبی

خوابیدن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این خطر برای زنان بیشتر است زیرا آن‌ها کمی بیش از مردان به خواب نیاز دارند.

 

اضافه وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که بیش از حد می‌خوابند، معمولاً وزن بیشتری دارند. احتمالاً وزن بالاتر به دلیل خوابیدن بیشتر و فعالیت کمتر است؛ هر چه فرد بیشتر بخوابد، کمتر حرکت می‌کند و کالری کمتری مصرف می‌کند.

 

دیابت نوع 2

خوابیدن بیش از حد می‌تواند قند خون را افزایش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. با این حال، این خطر ممکن است بیشتر به علت عدم تحرک و وزن اضافی فرد باشد تا خواب بیش از حد.

 

مشکلات تمرکز

خواب بیش از حد می‌تواند باعث پیر شدن سریع‌تر مغز و مشکل در انجام ساده‌ترین کارهای روزمره شود، به گزارش تحقیقات منتشر شده در فصلنامه جمعیت پزشکی آمریکا، این امر ممکن است به این دلیل باشد که فرد چقدر در طول شب بیدار می‌شود، یعنی ممکن است که او به اندازه کافی خواب مناسبی که برای رفع خستگی و بازیابی مغز لازم است نداشته باشد.

 

افسردگی

افسردگی و خواب به طور معمول با هم توأم هستند. افسردگی می‌تواند باعث خوابیدن بیشتر فرد شود. در عوض، خوابیدن بیش از حد می‌تواند وضعیت افسرده را در فرد تثبیت کند.

 

درد

وقتی افرادی که به سردردهای بیشتری دارند بیشتر بخوابند، سردرد بیشتری خواهند داشت. پژوهشگران فکر می‌کنند این اتفاق به دلیل می‌افتد که خوابیدن بیش از حد، برخی از نوروترانسمیترها در مغز را فعال می‌کند. وقتی افراد زمان زیادی در رختخواب می‌گذرانند، ممکن است احساس درد کنند، به ویژه افرادی که مشکلات کمر دارند. کمبود حرکت، دراز کشیدن به مدت زمان طولانی در یک وضعیت و یا حتی یک تشک بد همگی می‌تواند به درد بیشتر منجر شود. همچنین افرادی که درد دارند از خواب کم رنج می‌برند که باعث می‌شود آن‌ها بیشتر بخوابند.

 

چگونه بر خوابیدن بیش از حد غلبه کنیم؟

برای متوقف کردن خوابیدن بیش از حد، ابتدا باید به دنبال علت یا علل احتمالی بود. اگر بیمار هستید یا به طور گهگاهی نیاز به خواب بیشتر دارید، ممکن است بخواهید به بدن خود استراحتی که نیاز دارد را بدهید. اگر از علت خوابیدن بیش از حد خود مطمئن نیستید یا به طور مرتب بیش از حد می‌خوابید، با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین عادات خواب سالم همچنین می‌تواند خستگی و کمبود خواب را کاهش دهد که می‌تواند به جلوگیری از خواب بیش از حد کمک کند. مثال‌هایی از عادات خواب سالم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تنظیم زمان معمول خواب و بیداری: تعیین برنامه خواب می‌تواند به بدن کمک کند تا به یک روال برای ایجاد انطباق در خواب خود بپردازد و خواب شما را مداوم‌تر کند.
  • اجتناب از مصرف الکل: الکل مهارکننده است و می‌تواند الگوهای خواب را اختلال دهد.
  • محدود کردن استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب: نور آبی منتشر شده از صفحات نمایشگر الکترونیکی می‌تواند ساعت داخلی بدن را مختل کند و حفظ زمان خواب معمولی دشوار کند.
  • تمرین منظم ولی نه نزدیک به زمان خواب: ورزش به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، اما ورزش نزدیک به زمان خواب ممکن است برای خوابیدن یا باقی‌ماندن در حالت خواب مشکل ایجاد کند.
  • تماس با نور در طول روز: قرار گرفتن در معرض نور در طول روز می‌تواند به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک کند و خواب بهتری را در شب در پی داشته باشد.

اگر خوابیدن بیش از حد به یک شرایط پزشکی یا داروهایی مربوط باشد که باعث خستگی و خواب‌آلودگی بیش از حد می‌شوند، پزشک شما می‌تواند کمک کند تا بهترین روش برای درمان علت اصلی را پیدا کنید.

 

درباره راهکارهای بهبود خواب بیشتر بدانیم؟

 

کی به کمک نیاز داریم؟

هر کسی که متوجه شود که به طور مداوم در شبانه‌روز ۱۰ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، باید به پزشک مراجعه کند تا دلیل خوابیدن بیش از حد در آن‌ها مشخص شود. اگر خوابیدن بیش از حد ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا برخی داروها باشد، کاهش یا حذف این مواد ممکن است کمک کند. البته، اگر خوابیدن بیش از حد به دلیل اثرات داروهای تجویز شده باشد، دارو بدون تأیید دکتر قطع نشود. اگر خوابیدن بیش از حد ناشی از یک بیماری باشد، مدیریت آن بیماری و تمرین عادات خواب بهتر ممکن است کمک کند تا نیاز به خوابیدن بیش از حد کاهش یابد.

 

کلام آخر

صرف‌نظر از دلیل خوابیدن بیش از حد یک فرد، تمرین عادات خواب خوب می‌تواند به ما کمک کند تا به هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیتی که نیاز داریم برسیم. همچنین، بهتر است هر شب در همان زمان به رختخواب بروید و همان زمان بیدار شوید. نیز بهتر است در زمان نزدیک به خواب، از قهوه و الکل خودداری کنید. ورزش منظم نیز می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما راحت و بی‌سر و صدا است.

 

منبع

https://www.verywellhealth.com/effects-of-sleeping-too-much-4580614

https://thesleepdoctor.com/how-sleep-works/oversleeping

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره