امبولی ریه چیست؟ علل، تشخیص، درمان

Respiratory system دستگاه تنفس
دستگاه تنفس، ریه‌ها و عملکرد آنها
آگوست 30, 2019
sleep, خواب
ده دلیل برای اهمیت خواب خوب
اکتبر 23, 2019

امبولی ریه چیست؟ علل، تشخیص، درمان

تعریف

امبولی ریه (Pulmonary Embolism: PE) که آمبولی ریه نیز گفته می‌شود، بسته شدن ناگهانی یک یا چند رگ خونی است که خون را به ریه‌­ها می‌­رساند. بیشتر اوقات این انسداد به وسیله قسمت‌­های جدا شده از لخته­ خونی که در دیواره یک سیاهرگ شکل گرفته و از طریق سیاهرگ‌­ها به ریه منتقل می‌­شود صورت می­‌گیرد. در موارد نادری نیز ممکن است انسداد به وسیله کیسه‌های هوایی، قطعات کوچک چربی یا قسمت کنده شده‌­ای از یک تومور که به ریه­‌ها منتقل شده است رخ دهد.

Pulmonary-embolism، امبولی ریه

عبور لخته خون از قلب و رسیدن آن به ریه می‌تواند منجر به بروز آمبولی ریه شود

 

چرا لخته خون خطرناک است؟

اگر یک لخته در رگ شکل بگیرد می­‌تواند آن رگ را مسدود کرده و جلوی رسیدن خون به قسمتی از بدن را بگیرد. وقتی این مسئله در ریه­‌ها رخ دهد می­‌تواند به ریه صدمه بزند. رگ‌های خونی مسدود در ریه‌ها می­‌تواند تنفس را سخت کرده و حتی موجب مرگ گردد. لخته یا لخته‌های شکل گرفته مسیر جریان خون به ریه‌­ها را بسته و از رسیدن اکسیژن به مغز یا سایر اعضای بدن جلوگیری می­‌کند.

در باره لخته شدن خون و مشکلات آن بیشتر بدانیم ؟

 

لخته‌­های خون بیشتر در کجا شکل می­‌گیرند؟

لخته­‌های خون بیشتر در سیاهرگ‌­های عمقی پاها، ران‌­ها و لگن و بازوها ایجاد می‌­شوند. به این شرایط ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) گفته می‌شود. لخته‌های خون در پا می‌­توانند در سطح یا عمق ایجاد شوند. لخته خون در پا علائم متفاوتی دارند که بستگی به عمق انعقاد در رگ دارد. ولی تورم، درد و گرمی و قرمزی در پای درگیر در این بیماری شایع می‌باشد.

لخته‌های خونی سطحی (سمت چپ) و عمیق (سمت راست)

لخته­‌های خون در نزدیک سطح دردناکتر هستند و می‌توانند قرمزی و عفونت نیز ایجاد کنند. همچنین می‌­تواند رگ را سخت کرده و برآمدگی ایجاد کند که بیشتر در رگ‌های زیر زانو دیده می­‌شود. لخته‌­های خونی در سطح کم خطرتر از لخته‌­های عمقی هستند. ­لخته‌های خونی عمقی را باید جدی­‌تر گرفت چون احتمال انتقال آنها به ریه‌­ها بیشتر است.

چگونگی شکل‌گیری لخته در سیاهرگ و انتقال آن به ریه

 

عوامل ریسک امبولی ریه

امبولی ریه بیماری شایعی نیست ولی در صورتی که به سرعت تشخیص و درمان نگردد می‌تواند باعث مرگ بیمار گردد. تعدادی از عوامل ریسک ایجاد امبولی ریه عبارتند از:

- عمل جراحی و شرایط مرتبط با آن- عمل­‌های جراحی به ویژه آنهایی که در نواحی باسن، لگن و زانو انجام می‌­شوند ریسک ایجاد لخته خون را بالا می‌­برند. در طی دوره نقاهت، این ریسک ادامه می‌­یابد زیرا فرد بیمار از تحرک کمی برخوردار است.

- عدم فعالیت و تحرک به خصوص در طول مسافرت.

- شرایط درمانی یا داروها- برخی شرایط درمانی و داروها می­‌تواند ریسک ایجاد لخته را افزایش دهد. به طور مثال سرطان، عدم تحرک ناشی از فلج عصبی یا بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان و ...

DVT یا PE قبلی

- افزایش سن

- چاقی

- حاملگی

- برخی داروها مثل داروهای جلوگیری از حاملگی، برخی داروهای هورمونی و ....

- استعمال دخانیات اعم از سیگار، قلیان، پیپ، ویپ و ...

- نارسایی‌های قلبی

- مشکلات کلیوی مثل سندروم نفروتیک

- ترومبوفیلیای موروثی-  اشاره به مشکل ژنتیکی دارد که باعث می‌­شود خون فرد راحتتر از حد معمول لخته شود.

- فاکتورهای انعقادی بالا- وقتی یک یا چند فاکتور انعقاد خون مثل فاکتور ۸ بالا باشد ریسک ایجاد لخته خونی بالا می‌­رود.

برگرفته از:

 UP_TO_DATE 2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره