پری‌بیوتیک‌، پروبیوتیک‌ و بهبود خواب

آپنه انسدادی خواب و رابطه جنسی
آپنه انسدادی خواب و رابطه جنسی
ژانویه 3, 2023
تست‌های عملکردی ریه (PFT)
تست‌های عملکرد ریه و کاربرد آنها
ژانویه 16, 2023

آیا پروبیوتیک‌ها می‌توانند به خواب کمک کنند؟

میکروبیوتای روده ما – باکتری‌های طبیعی موجود در دستگاه گوارش ما - نقش مهمی در سلامت و آرامش کلی ما ایفا می‌کند. نگه داشتن آن در شرایط بهینه حتی می‌تواند برای خواب ما مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که هرگونه تغییر در تعادل ظریف میکروارگانیسم‌های روده – که می‌تواند توسط عوامل خارجی مانند رژیم غذایی، بیماری، استرس و برخی داروها ایجاد شود – می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد.

با میکروبیوتای روده و تأثیر آن بر بیمار‌های عفونی و التهابی ریه بیشتر آشنا شویم.

تاکنون، تحقیقات در مورد اینکه آیا میکروبیوتای روده می‌تواند بر خواب تأثیر بگذارد، نتایج متناقضی را به همراه داشته است اما اخیراً یک مطالعه نشان داده است افرادی که دارای طیف متنوع‌تری از باکتری‌های روده هستند نسبت به افرادی که روده ضعیفی دارند، بیشتر می‌خوابند. یک میکروبیوتای سالم روده همچنین ممکن است برای آن دسته از فرآیندهای بدن که به تنظیم خواب کمک می‌کنند ضروری باشد - هم سروتونین و هم اسید گاما آمینوبوتیریک (Gamma-Amino Butyric Acid:GABA) در روده سنتز می‌شوند.

تقویت میکروبیوتای روده

پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها امروزه موضوعات مهمی در تغذیه به شمار می‌آیند. پروبیوتیک و پری‌بیوتیک با اینکه از نظر واژه با هم شباهت دارند، ولی از نظر عملکردی با یکدیگر متفاوتند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید هستند، در حالی که پری‌بیوتیک‌ها مواد غذایی هستند که پروبیوتیک‌ها از آنها تغذیه می‌کنند.

باکتری‌های روده‌ای که به طور کلی به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می‌شوند، بسیاری از عملکردهای مهم را در بدن انجام می‌دهند. مصرف مقادیر متعادل پروبیوتیک و پری‌بیوتیک می‌تواند تعادل باکتری‌های مفید بدن را فراهم کند که سلامت بدن را بهبود می‌بخشد.

پروبیوتیک و پری‌بیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها هر دو برای سلامتی انسان مهم هستند. با این حال، آنها نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها: باکتری‌های زنده مفید موجود در غذاها یا مکمل‌های خاص هستند. آنها می‌توانند مزایای سلامتی فراوانی را فراهم کنند.

پری‌بیوتیک‌ها: این مواد از نوع کربوهیدرات (بیشتر فیبر) هستند که انسان نمی‌تواند هضم کند و باکتری مفید در روده این فیبر را مصرف می‌کند (1).

خوردن یا نوشیدن پروبیوتیک‌ها – کشت‌های باکتریایی زنده - تنوع میکروبیوتای روده شما را افزایش می‌دهد، که به ویژه پس از یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک مفید است. پروبیوتیک‌ها در ماست و در خوراکی‌های تخمیرشده مانند کفیر یافت می‌شوند. پروبیوتیک‌ها همچنین به عنوان مکمل عرضه می‌شوند و می‌توانند به عنوان مکمل غذایی مصرف شوند.

علاوه بر پروبیوتیک‌ها، می‌توانید با یک رژیم غذایی متعادل و با خوردن غذاهای حاوی پری‌بیوتیک به سلامت روده خود کمک کنید. اینها ترکیباتی هستند که میکروبیوتای روده را تغذیه می‌کنند و به رشد طبیعی باکتری‌های مفید کمک می‌کنند. غذاهای غنی از پری‌بیوتیک‌ها عبارتند از موز، پیاز، سیر، جو دوسر، عدس، نخود، نخود فرنگی، لوبیا و بادام زمینی.

پربیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها و سلامت خواب

نتیجه‌گیری

شواهد روز افزونی نشان می‌دهد که انجام اقداماتی برای بهبود میکروبیوتای روده می‌تواند بر بهبود کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

منبع

شرکت داروسازی زیست تخمیر
Darwall Smith, Heather; The Science of Sleep, 2021, Penguin Random House
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره