دلایل بوی بد دهان و رفع آن

ارتباط بین استرس، اضطراب و آسم
ارتباط بین استرس، اضطراب و آسم
مارس 6, 2023
تأثیر خواب بر زیبایی پوست
تأثیر خواب خوب بر زیبایی پوست
مارس 14, 2023

برخی از افراد هر روز چندین بار مسواک می‌زنند، نخ دندان می‌کشند، لثه‌های خود را مالش می‌دهند و دهان خود را می‌شویند، اما باز هم متوجه می‌شوند که دهانشان کمی «بوی بد» می‌دهد. این وضعیت می‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد و می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات اساسی در سلامتی افراد باشد. اگر متوجه شدید که بوی دهان بد مزمن دارید، در کمال تعجب ممکن است علت آن اصلاً از دهان شما نباشد.

هالیتوزیس چیست؟

مشکل پزشکی که به عنوان "هالیتوزیس" (Halitosis) شناخته می‌شود - یا به طور کمتر رسمی بوی بد دهان- تقریباً همیشه نتیجه نوعی تجزیه مواد غذایی در ناحیه دهان شما است. تکه‌های غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده یا روی زبان و گلوی شما باقی می‌مانند، باکتری‌ها را جذب می‌کنند که غذا را تجزیه کرده و گازهای گوگرد یا متان مانند را به عنوان محصول جانبی هضم آزاد می‌کنند. این خروج گاز می‌تواند بسیار قوی و حتی برای زندگی اجتماعی یا حرفه‌ای مضر باشد.

 

حدود 6 میلیارد باکتری در دهان انسان وجود دارد

حدود 6 میلیارد باکتری در دهان انسان وجود دارد

 

ممکن است کارهای زیادی برای پاک کردن دهان خود از مواد غذایی بکنید، اما این کار در عمل به طور صد در صد امکانپذیر نیست. اگر بوی بد دهان با علائم دیگر ترکیب شود، علت اصلی می‌تواند بخش‌های دیگری از سیستم گوش و حلق و بینی باشد.

شرایط متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این بوی بد دهان مداوم شود اما معمولاً عفونت در سینوس‌ها (سینوزیت) یا مجرای تحتانی (رینیت) عامل اصلی این مشکل هستند. باکتری‌ها در این مکان‌های صعب‌العبور جای می‌گیرند و این باکتری‌ها یا گازهای فرعی را از طریق تنفس بیرون می‌دهند.

 

خشکی دهان یا سینوس‌ها

بدن شما در طول روز و هنگام خواب یک چرخه طبیعی "شستشو" دارد. در دهان شما، این کار با مواد شیمیایی ضدعفونی کننده بزاق انجام می‌شود. برای چشم و بینی شما، مخاطی ترشح می‌شود که حاوی ترکیبات پاک‌کننده طبیعی است و مواد زائد ناخواسته را بیرون می‌راند. هنگامی که عفونت یا آلرژی رخ می‌دهد، مجراهای مخاطی و بافت‌های ترشح‌کننده ملتهب می‌شوند و جریان منظم مخاط را متوقف می‌کنند.

 

بسته شدن مجاری ترشح بزاق می‌تواند باعث خشکی دهان شود

بسته شدن مجاری ترشح بزاق می‌تواند باعث خشکی دهان شود

 

پس از بروز این اتفاق، باکتری‌هایی که معمولاً شسته می‌شده یا از بین می‌فتند، اکنون می‌توانند بر روی هر ماده‌ای که برای هضم باقی می‌ماند رشد کنند. بسیاری ممکن است این اثر را هنگام بیدار شدن از خواب یا پایان ورزش متوجه شوند، اما بعد از نوشیدن یک لیوان آب که بسیار ضروری است، کمتر قابل توجه خواهد بود.

 

ترشحات پشت بینی

ترشحات پشت بینی وضعیتی تقریباً مشابه حالت فوق است. تنها تفاوت این است که به جای اینکه ترشح مخاط به طور کامل متوقف شود، در پشت بینی تخلیه می‌شود و به گلو و پشت زبان (ترشحات پشت حلق)  راه پیدا می‌کند. این نوع مخاط معمولاً سرشار از باکتری و موادی است که باکتری‌ها برای تغذیه نیاز دارند.

در بیشتر موارد، ترشحات پشت حلق یکی از علل شایع بوی بد دهان است که حتی پس از چندین بار  مسواک زدن و شستشوی زبان باز هم باقی می‌ماند. افرادی که از این عارضه رنج می‌برند باید با شستشوی سینوس‌های خود، مصرف داروهای ضد‌التهابی آنتی‌هیستامین یا یک دوش بخار یا بخور گرم، جریان منظم بینی را دوباره اصلاح کنند.

 

شستشوی صحیح بینی و سینوس‌ها یکی از راه‌های کمک به رفع بوی بد دهان است

شستشوی صحیح بینی و سینوس‌ها یکی از راه‌های کمک به رفع بوی بد دهان است

 

عفونت

سینوزیت و رینیت ممکن است به دلیل یک مشکل جزئی مانند آلرژی فصلی ایجاد شود، اما اگر ادامه یابند، می‌تواند نشانه عفونت باشد. سینوس و مجرای بینی متورم باعث ایجاد شرایط خشکی دهان و ترشحات پشت حلق می‌شود، که همراه با تجمع "توده‌های" باکتری در داخل سینوس‌های می‌باشد. این توده‌های باکتری بوی بد دهان را تشدید می‌کنند و برطرف کردن آن را سخت می‌کنند و حتی ممکن است پس از رفع علائمی ترشحات پشت حلق است ادامه یابد.

 

مراجعه به پزشک

اگر  شما بهداشت فردی دهان و دندان و بینی خود را به خوبی رعایت می‌کنید و هنوز از بوی بد دهان رنج می‌برید، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی جدی‌تر باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

 

منبع

https://www.atlantaent.com/blog/how-sinus-issues-can-cause-bad-breath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره