بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

یائسگی و اختلال خواب و درمان آن
یائسگی، اختلال خواب و درمان آن
نوامبر 3, 2023
اختلالات خواب در زنان و درمان آن
اختلالات خواب در زنان و درمان آن
نوامبر 22, 2023

هنگامی‌که یک فرد سیگار را ترک می‌کند، بدن او تقریباً بلافاصله شروع به بهبود می‌کند. ترک سیگار می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلب را پایین بیاورد.

جدول زمانی برای دیدن فواید ترک سیگار سریع‌تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند. فواید سلامتی تنها یک ساعت پس از آخرین سیگار شروع می‌شود و همچنان بهبود می‌یابد.

این مطلب برخی از واقعیت‌ها در مورد ترک سیگار را ارائه می‌دهد و به جدول زمانی مزایای ترک سیگار می‌پردازد. درنهایت، مزایای ترک سیگار را موردبحث قرار می‌دهد و در مورد علائم ترک سیگار نیز صحبت می‌شود.

 

واقعیت‌های اجمالی در مورد ترک سیگار

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد ترک سیگار آورده شده است.

  • ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و اساساً تنظیم مجدد مغز برای توقف هوس نیکوتین است.
  • برای موفقیت، افرادی که سیگار می‌کشند و می‌خواهند آن را ترک کنند، باید برنامه‌ای برای غلبه بر هوس‌ها و محرک‌ها داشته باشند.
  • فواید ترک سیگار 20 دقیقه پس از آخرین سیگار شروع می‌شود.
  • هرچه زودتر فرد سیگار را ترک کند، سریع‌تر خطر ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی و سایر بیماری‌های مرتبط با سیگار را کاهش می‌دهد.

 

با آسیب‌های سیگار و سایر دخانیات بر بدن  بیشتر آشنا شویم.

 

جدول زمانی ترک سیگار

فواید ترک سیگار تقریباً فوری است. به‌محض اینکه فرد سیگار را ترک می‌کند، بدن او شروع به بهبود می‌کند.

بعد از 1 ساعت

در عرض 20 دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، ضربان قلب کاهش می‌یابد و شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند. فشارخون شروع به کاهش می‌کند و گردش خون ممکن است شروع به بهبود کند.

بعد از 12 ساعت

سیگار حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که 250 نوع از مضر هستند. یکی از آن‌ها شامل مونوکسید کربن است، گازی که در دود سیگار وجود دارد. این گاز در دوزهای بالا می‌تواند مضر یا کشنده باشد و از ورود اکسیژن به ریه‌ها و خون جلوگیری می‌کند. هنگامی‌که به میزان زیاد حتی در مدت‌زمان کوتاهی استنشاق ‌شود، می‌تواند باعث خفگی به دلیل کمبود اکسیژن گردد.

پس از تنها 12 ساعت بعد از آخرین سیگار، بدن خود را از مونوکسید کربن اضافی سیگار پاک می‌کند. سطح مونوکسید کربن به حالت عادی بازمی‌گردد و سطح اکسیژن بدن را افزایش می‌دهد.

بعد از 1 روز

تنها یک روز پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی شروع به کاهش می‌کند.

استعمال دخانیات با کاهش کلسترول خوب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد، که انجام ورزش‌های سالم برای قلب را سخت‌تر می‌کند. سیگار همچنین فشارخون را بالا می‌برد و خطر لخته شدن خون و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

در عرض یک روز پس از ترک سیگار، فشارخون فرد شروع به کاهش می‌کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از فشارخون بالا ناشی از سیگار را کاهش می‌دهد. در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن خون فرد افزایش می‌یابد و انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش را آسان‌تر می‌کند و سلامت قلب را بهتر می‌کند.

بعد از 2 روز

سیگار به پایانه‌های عصبی مسئول حس بویایی و چشایی آسیب می‌رساند. در کمتر از 2 روز پس از ترک سیگار، ممکن است با بهبود این اعصاب، فرد متوجه افزایش حس بویایی و طعم‌های واضح‌تر شود.

با ترک دخانیات حواس شما بهبود خواهد یافت

با ترک دخانیات حواس شما بهبود خواهد یافت.

بعد از 3 روز

3 روز پس از ترک سیگار، لوله‌های برونش شروع به شل شدن می‌کنند. ممکن است فرد متوجه شود که نفس کشیدن راحت‌تر و همچنین ممکن است احساس کنند که سطح انرژی آن‌ها افزایش یافته است.

بعد از 2 هفته

پس از حدود 2 هفته، گردش خون شروع به بهبود می‌کند. خون می‌تواند راحت‌تر از طریق قلب و ماهیچه‌ها پمپ شود. عملکرد ریه فرد نیز شروع به بهبود می‌کند.

بعد از 1 ماه

در عرض یک ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد. ساختارهای مو مانند به نام مژک که مخاط را از ریه‌ها خارج می‌کند، عملکرد معمولی خود را دوباره به دست می‌آورند. این توانایی آن‌ها را برای کنترل مخاط، پاک‌سازی ریه‌ها و کاهش خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌دهد.

با دستگاه تنفس و مکانیزم عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

بعد از 3 تا 9 ماه

بین 3 تا 9 ماه پس از ترک سیگار، عملکرد ریه فرد 10 درصد افزایش می‌یابد که باعث بهبود سرفه، خس‌خس سینه یا مشکلات تنفسی می‌شود.

بعد از 1 سال

پس از 1 سال عدم سیگار کشیدن، خطر حمله قلبی و بیماری عروق کرونر قلب در یک فرد به نصف خطر ابتلا به یک فرد سیگاری می‌شود.

با ترک دخانیات خطر حمله قلبی و بیماری عروق کرونر قلب کاهش می‌یابد

با ترک دخانیات خطر حمله قلبی و بیماری عروق کرونر قلب کاهش می‌یابد

بعد از 5 سال

پس از 5 سال، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در فرد به نصف کاهش می‌یابد. این شامل:

  • دهان
  • گلو
  • مری
  • مثانه

خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سکته مغزی در فرد به همان میزان خطر فردی که سیگار نمی‌کشد برمی‌گردد.

بعد از 10 سال

پس از 10 سال، خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن به حدود نصف افراد سیگاری کاهش می‌یابد. خطر ابتلا به سرطان حنجره و پانکراس در این افراد نیز کاهش می‌یابد.

با ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد.

با ترک دخانیات خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد.

بعد از 15 سال

پس از 15 سال ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افراد نزدیک به افرادی است که سیگار نمی‌کشند.

فواید ترک سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به عوارض شدید سلامتی و حتی مرگ شود. هنگامی‌که فردی سیگار را ترک می‌کند، بدن به‌طور طبیعی شروع به بهبودی می‌کند و به‌مرورزمان شرایط یک فرد غیرسیگاری را به دست می‌آورد.

برخی از اثرات، مانند کاهش فشارخون، تقریباً بلافاصله مشاهده می‌شود. سایر اثرات، مانند خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری قلبی و بیماری ریه، سال‌ها طول می‌کشد تا به سطح فردی که سیگار نمی‌کشد کاهش یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از دلایل ترک دخانیات است. از آنجایی که سیستم ایمنی شما دیگر در معرض قطران و نیکوتین نیست، قوی‌تر می‌شود... و کمتر احتمال دارد که بیمار شوید. ترک سیگار باعث طول عمر طولانی‌تر و سالم‌تر می‌شود.

با ترک دخانیات سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.

با ترک دخانیات سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.

بااین‌حال، هرسال سیگار نکشیدن خطرات را کاهش می‌دهد و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد.

ترک نیکوتین

اکثر افرادی که سیگار را ترک می‌کنند برخی از علائم ترک نیکوتین را تجربه می‌کنند. درحالی‌که این علائم عموماً ناراحت‌کننده هستند، معمولاً مضر نیستند.

علائم ترک نیکوتین عبارت‌اند از:

  • میل به سیگار کشیدن
  • احساس تحریک‌پذیری، ناراحتی، یا عصبانیت
  • احساس بی‌قراری
  • داشتن مشکل در تمرکز
  • مشکل در خوابیدن
  • احساس گرسنگی بیشتر از حد معمول و افزایش وزن
  • احساس غمگینی، افسردگی یا اضطراب

این علائم به‌مرورزمان از بین می‌روند.

خلاصه

هنگامی‌که فردی سیگار را ترک می‌کند، بدن او به‌سرعت فواید آن را احساس می‌کند. در کمتر از یک ساعت ضربان قلب و فشارخون آن‌ها کاهش می‌یابد.

باگذشت زمان، آن‌ها متوجه افزایش عملکرد ریه و کاهش سرفه و خس‌خس سینه خواهند شد. هر چه فرد مدت طولانی‌تری سیگار نکشد، از فواید بیشتری بهره می‌برد. خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان باگذشت هرسال کاهش می‌یابد.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره