آلرژی یا حساسیت، علل و درمان

سرطان ریه
سرطان ریه، علل، تشخیص و درمان
آگوست 9, 2019
ریه افراد سیگاری
خطرات سیگار، قلیان، تنباکو و توتون
آگوست 27, 2019
 

آخرین بازنگری در تاریخ 1401/8/23

آلرژی یا حساسیت یکی از بیماری­‌های شایع در دنیای مدرن است و بیش از ۲۵٪ از مردم کشورهای صنعتی درگیر آن هستند. سیستم ایمنی بدن هرکسی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و هر چه این سیستم قوی‌­تر باشد فرد سالم‌­تر است. آلرژی‌ها که به نوعی واکنش‌های خیلی حساس بدن شناخته می­‌شوند وقتی اتفاق می­‌افتند که سیستم ایمنی به موادی که سایرین به آن واکنش شدید نشان نمی­‌دهند واکنش شدید نشان می­‌دهد. این مواد که آلرژن یا حساسیت­‌زا نامیده می­‌شوند می­‌توانند گرده گیاهان، بافت مرده پوست (شوره) حیوانات، مواد شیمیایی، قارچ‌ها، مایت‌ها (موجودات ذره­‌بینی که مانند غبار در میان قالی و کفپوش‌­ها، بالش، رختخواب، پتو و ملافه زندگی می‌‌کنند)، برخی مواد غذایی مثل مغزجات، تخم مرغ، صدف، ماهی و شیر باشد.

 

درباره‌ی رینیت آلرژیک چه می‌دانید؟ 

 

چرا به حساسیت (آلرژی) مبتلا می‌شویم؟

حساسیت یا آلرژی از اختلالات دستگاه ایمنی بدن است که ناشی از عدم تحمل دستگاه ایمنی در برابر عوامل خارجی بعضاً مضر است. در این حالت، بدن در برابر آنتی‌ژن (پادگن) بیش از حد واکنش می‌دهد. به آنتی‌ژنی که موجب پاسخی به این شدت از طرف دستگاه ایمنی شود، ماده حساسیت زا یا آلرژن گفته می‌شود. دانه‌های گردهٔ برخی گیاهان، گرد و خاک و برخی مواد شیمیایی می‌توانند ماده حساسیتزا باشند.

هنگامی که فرد برای نخستین بار در معرض یک ماده حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، لنفوسیت‌های B او فعال شده و آنتی‌بادی (پادتنی) را ترشح می‌کنند. این آنتی‌بادی، پس از ترشح، بر سطح ماستوسیت‌ها (دسته‌ای از بیگانه‌خوارها) قرار می‌گیرند. در صورتی که فرد بار دیگر در معرض همان آلرژن قرار گیرد، آنتی‌ژن‌های آن به آنتی‌بادی‌های موجود بر سطح ماستوسیت‌ها می‌چسبند. این امر موجب می‌شود تا سلول ماستوسیت ریزدانه‌های حاوی میانجی‌های التهابی به خصوص هیستامین را آزاد کند، آزاد شدن این میانجی‌ها (Mediators) علایم حساسیت را به دنبال دارد: تورم، خارش، آبریزش بینی و چشم، قرمزی، تنگی نفس، و...

 

نشانه­‌ها و پرهیز از آلرژی

افراد مختلف نشانه‌­های مختلفی از آلرژی از خود نشان می­‌دهند که می‌­تواند ملایم (مثل آبریزش بینی) تا شدید (شوک آنافیلاکتیکی) باشد. معمولاً نشانه‌‌ها بستگی به جایی از بدن که در معرض عوامل حساسیت‌­زا (آلرژن) قرار می­‌گیرند دارند. برای مثال، گرده­‌های گیاهان از هوا و از طریق بینی وارد مسیر تنفس شده و علائم تنفسی مثل سرفه، خارش، گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه و خس­ خس، خارش و آبریزش از چشم می‌­نماید.

 

نشانه های آلرژی - دکتر انیس فرد موسوی

نشانه‌های آلرژی

 

آلرژی غذایی شامل خارش گلو، آبریزش بینی، تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال می­‌شود. آلرژی پوستی نیز شامل ضایعات پوستی، خارش، کهیر، جوش، تاول، سرخی پوست و ... می­‌شود.

 

مطلبی در باره تغذیه و سلامت دستگاه تنفس را مطالعه کنید. 

 

آلرژن­‌ها (عوامل حساسیت‌زا)

برخی از آلرژن­‌های معمول عبارتند از:

غذا

حساسیت غذایی بیشتر در نوزادان مشاهده می‌­شود و اغلب با بزرگ شدن از بین می­‌رود. گرچه برخی حساسیت­‌های غذایی می­‌تواند جدی باشد، برخی از آنها تنها علائم آزاردهنده مثل خارش، آبریزش بینی یا اسهال به همراه دارند. غذاهایی که حساسیت به آنها بیشتر مشاهده می‌­شود اغلب، شیر یا سایر محصولات لبنی، تخم مرغ، گندم، سویا، بادام زمینی و چیزهایی مثل گردو و بادام زمینی و غذاهای دریایی و برخی میوه‌­ها مثل خیار، خربزه و کیوی و ... می‌­باشد.

ذرات معلق در هوا

که اغلب به آلرژن­‌های محیطی شناخته­ می­‌شوند. نمونه‌هایی از این آلرژن‌ها عبارتند از: مایت­‌ها، هاگ قارچ­‌ها، ذرات پوستی حیوانات خانگی که مانند شوره رها می‌شوند. گرده گل‌ها، چمن و درختان.

داروها

مصرف برخی از داروها می‌تواند ایجاد حساسیت کند. آنتی­‌بیوتیک‌­ها مشهورترین داروهایی هستند که واکنش آلرژیک ایجاد می­‌کنند. 

 

درباره آلرژی به پنی‌سیلین بیشتر بدانیم.
 
مواد شیمیایی

برخی لوازم آرایشی یا مواد شوینده می‌­توانند ایجاد واکنش آلرژیک نظیر کهیر، جوش‌های پوستی و خارش نماید. زیرا ممکن است فرد به یک یا چند ماده از مواد سازنده این محصولات حساسیت داشته باشد. رنگ موها، شوینده‌ها، حشره­‌کش­‌ها نیز می‌­توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

آلرژی مواد غذایی و مواد شیمیایی

تماس با موادشیمیایی می‌تواند باعث ایجاد علائم آلرژی گردد. این علائم لزوماً محدود به محل تماس نمی‌باشد.

 

پرهیز از مواد آلرژن یا حساسیت‌زا

حساسیت زایی مواد غدایی- فوق تخصص ریه دکتر انیس فرد موسوی

برخی مواد غذایی مانند بادام زمینی می‌توانند حساسیت‌زا باشند

 

برخی مواد غذایی و از جمله خوراکی‌هایی مثل گردو و بادام زمینی می­‌توانند ایجاد حساسیت کنند. ولی پرهیز از برخی آلرژن‌های دیگر مثل آلرژی به ذرات معلق در هوا مشکل‌­تر می‌­باشد. پرهیز از تماس با مواد شیمیایی آلرژن نیز می­‌تواند مؤثر واقع شود. در حقیقت برای برخی افراد اجتناب از تماس با یک ماده آلرژن برای پیشگیری از علائم آلرژن کافی می­‌باشد و نیاز به مصرف دارو و درمان آلرژی نیست.

برخی از مواردی که می­‌تواند برای پرهیز از آلرژن‌ها مؤثر باشد عبارتند از:
  • دور نگهداشتن حیوانات خانگی از محیط اتاق‌ها و رختخواب و حمام دادن آنها در صورت نیاز.
  • جمع کردن قالی و کفپوش‌­ها از اتاق‌­ها.
  • عدم استفاده از پرده‌­های ضخیم که می‌­تواند محلی برای تجمع گردوغبار و مایت باشد.
  • استفاده از روکش‌های ضد حساسیت بر روی بالش و پتو.
  • بسته نگه داشتن در و پنجره‌ها و کاهش فعالیت در خارج از خانه در فصول گرده افشانی گیاهان.
  • استفاده از سرم برای شستشوی بینی.

 

درمان

انواع مختلفی از روش‌های درمان‌ها و داروها جهت درمان آلرژی و عوارض آن وجود دارد. داروهای درمان آلرژی به صورت قرص، مایعات، استنشاق، اسپری بینی، قطره چشم، کرم‌های پوستی و تزریقی در دسترس هستند. برخی از آنها بدون نسخه در دسترس هستند و بقیه فقط با نسخه در دسترس هستند.

آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها، یک ماده شیمیایی (هیستامین) ایجاد کننده علائم که توسط سیستم ایمنی بدن در طی یک واکنش آلرژیک آزاد می‌شود را مسدود می‌کنند.

ضد احتقان‌ها

ضد احتقان‌ها برای تسکین سریع و موقت احتقان بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شوند. آنها می‌توانند باعث مشکلات خواب، سردرد، افزایش فشار خون و تحریک‌پذیری شوند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، گلوکوم یا پرکاری تیروئید توصیه نمی‌شوند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب مرتبط با آلرژی علائم را تسکین می‌دهند.

تثبیت‌کننده‌های ماست سل

تثبیت‌کننده‌های ماست سل مانع از انتشار مواد شیمیایی در سیستم ایمنی می‌شوند که به واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کنند. این داروها عموماً بی‌خطر هستند اما معمولاً برای ایجاد اثر کامل باید چندین روز استفاده شوند. آنها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که آنتی‌هیستامین‌ها کار نمی‌کنند یا به خوبی تحمل نمی‌شوند.

ایمونوتراپی آلرژن

ایمونوتراپی با دقت زمان‌بندی می‌شود و به تدریج قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها، به ویژه آنهایی که اجتناب از آنها دشوار است، مانند گرده‌ها، مایت‌ها و کپک‌ها افزایش می‌یابد. هدف آموزش سیستم ایمنی بدن برای عدم واکنش به این آلرژن‌ها است.

ایمونوتراپی ممکن است زمانی مورد استفاده قرار گیرد که سایر درمان‌ها مؤثر یا قابل تحمل نباشند. همچنین در کاهش علائم آسم در برخی بیماران مفید است.

تزریق اورژانسی اپی‌نفرین

آمپول‌های اپی‌نفرین برای درمان آنافیلاکسی که یک واکنش ناگهانی و تهدیدکننده زندگی استفاده می‌شود.

 

منبع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/allergies/in-depth/allergy-medications/art-20047403

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره