ارتباط بین سیگار کشیدن و COPD

خواب سالم و با کیفیت
خواب سالم و با کیفیت چیست؟
ژوئن 15, 2022
آسم شغلی
آسم شغلی، علل، تشخیص و درمان
ژوئن 20, 2022

ارتباط بین سیگار کشیدن و COPD چیست؟

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) یک بیماری جدی دستگاه تنفسی است که می‌تواند باعث ابتلای فرد به مشکلات شدید تنفسی شود. سیگار کشیدن می‌تواند باعث COPD شود و به ریه‌ها آسیب جدی وارد کند.

صدها میلیون‌ نفر در سرتاسر دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. این احتمال وجود دارد که میلیون‌ها نفر دیگر به این عارضه مبتلا باشند اما تشخیص یا درمان دریافت نکرده باشند. سیگار عامل اصلی ایجاد بیماری انسدادی مزمن ریوی است. شیوع بیماری انسدادی مزمن ریوی در بزرگسالان 15.2٪ در میان سیگاری‌های فعلی است. این رقم در بین افراد سیگاری سابق به 7.6 درصد و در بین افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند به 2.8 درصد کاهش می‌یابد. خواندن این متن کمک می‌کند تا درباره این بیماری و ارتباطش با سیگار کشیدن، و اینکه چرا ترک سیگار برای هر فردی که سیگار می‌کشد مهم است، بیشتر بدانید.

در باره سیگار و عوارض آن بیشتر بدانیم.

 

COPD چیست؟

COPD مخفف بیماری انسدادی مزمن ریوی (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) است. این یک اصطلاح کلی برای شرایط ریوی است که باعث محدودیت جریان هوا و مشکلات تنفسی می‌شود. دو نوع اصلی این نوع بیماری، برونشیت و آمفیزم هستند.

اگر فردی مبتلا به COPD باشد، علائم او ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه کردن
  • خس‌خس سینه
  • خلط بیش از حد
  • مشکلات تنفسی

COPD یک بیماری جدی و پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان بدتر می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما درمان‌هایی برای کمک به کاهش علائم و کند کردن پیشرفت بیماری وجود دارد.

 از بیماری COPD بیشتر آگاه شویم.

 

 هتگام احساس تنگی نفس از روش تنفس با لب‌های جمع شده استفاده کنیم.

علل COPD

دود تنباکو یک عامل کلیدی در ایجاد COPD است. سیگار در حدود 85 تا 90 درصد موارد COPD در ایالات متحده نقش دارد. سیگار در هنگام سوختن بیش از 7000 ماده شیمیایی ایجاد می‌کند. این مواد می‌توانند باعث شوند تا فردی که سیگار می‌کشد دچار مشکلات زیر گردد:

  • تضعیف ایمنی ریه‌ها، مانند پاسخ آنها به عفونت
  • باریک شدن مسیرهای هوایی
  • التهاب و تورم
  • تخریب کیسه‌های هوایی یا آلوئول‌های (Alveoli) ریه
عوارض COPD بر ریه

عوارض COPD بر ریه

با این حال، حتی افرادی که سیگار نمی‌کشند در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، دود دست دوم، گرد و غبار، دود و مواد شیمیایی در محل کار یا خانه در معرض خطر ابتلا به COPD هستند.

علاوه بر این، اگر فردی دارای یک بیماری ژنتیکی به نام کمبود آلفا-1 یا سابقه عفونت‌های تنفسی باشد، در معرض خطر ابتلا به COPD است.

اثرات سیگار بر ریه‌ها

سیگار عامل شماره یک مرگ و میرهای قابل پیشگیری در ایالات متحده است که باعث بیشتر موارد سرطان ریه و COPD می‌شود. کشیدن سیگار باعث آسیب ناگهانی به بدن می‌شود. یک پف دود حاوی هزاران ماده شیمیایی سمی است. وقتی فردی سیگار می‌کشد، بخارهای استنشاق شده به سرعت به ریه‌ها برخورد کرده و وارد جریان خون می‌شود. اکنون خون حاوی مواد سمی است و به بقیه بدن منتقل می‌شود .

دود تنباکو همچنین حاوی مونوکسید کربن است که می‌تواند جایگزین اکسیژن در خون شود. این بدان معنی است که خون اکسیژن کمتری با خود حمل می‌کند. در نتیجه با  وجود گردش خون، اندام‌های بدن از اکسیژن کافی محروم می‌شوند.

یکی دیگر از مواد شیمیایی موجود در دود سیگار آکرولئین (Acrolein) است. آکرولئین حتی در مقادیر بسیار کم می‌تواند  باعث آسیب غیرقابل برگشت ریه شود.

سیگار همچنین حاوی برونکودیلاتور (Bronchodilators) است. این مواد شیمیایی به راه‌های هوایی ریه اجازه باز شدن می‌دهند، به این معنی که ریه‌ها می‌توانند تعداد مواد شیمیایی مضری را که جذب می‌کنند افزایش دهند.

جدای از ترشح مواد شیمیایی خطرناک، کشیدن سیگار می‌تواند از راه‌های دیگری به ریه‌ها آسیب برساند. سیگار باعث از بین رفتن مژک‌ها در مجاری تنفسی می‌شود  که به تمیز نگه داشتن ریه‌ها کمک می‌کنند. هنگامی که این مژک‌ها از بین می‌روند، فرد ممکن است دچار سرفه مزمن شود که به آن «سرفه فرد سیگاری» نیز می‌گویند. اگر فرد به سیگار کشیدن ادامه دهد، ممکن است به COPD مبتلا شود و در نهایت به دلیل کمبود هوا جان دهد.

 از دستگاه تنفسی انسان چه می‌دانیم؟

 

اثرات سیگار کشیدن در افراد مبتلا به COPD

سیگار کشیدن یک عادت ناسالم برای همه است، اما به ویژه مهم است که افرادی که سیگار می‌کشند و تشخیص COPD دریافت می‌کنند ، آن را ترک کنند و از آسیب بیشتر به ریه‌ها جلوگیری کنند.

اگر فردی حتی پس از ابتلا به COPD به سیگار کشیدن ادامه دهد، بیماری را بدتر می‌کند و می‌تواند باعث تشدید آن شود. تشدید، بدتر شدن ناگهانی علائم است که معمولاً به صورت تنگی نفس شدید ظاهر می‌شود. این دوره‌ها می‌توانند شدت بیماری را بیشتر کنند یا حتی تهدیدکننده زندگی نیز باشند.

آیا ترک سیگار به بهبود COPD کمک می‌کند؟

بله، ترک سیگار حیاتی است. اگرچه ترک سیگار نمی‌تواند آسیب قبلی وارد شده به ریه‌ها را جبران کند، اما می‌تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کند و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. وقتی فردی سیگار را ترک می‌کند، بدنش بهتر می‌تواند با بیماری یا عفونت ریه مبارزه کند. در نتیجه، عملکرد ریه بهبود یافته و علائم کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است به این معنی باشد که فرد حالت‌های شدید کمتری را تجربه می‌کند.

تقریباً 1 تا 9 ماه پس از ترک سیگار، افراد مبتلا به COPD باید متوجه شوند که سرفه، احتقان سینوسی، تنگی نفس و خستگی آنها بهبود یافته است. آنها همچنین نسبت به سلامتی خود احساس بهتری داشته باشند و انرژی بیشتری برای انجام کاری که از آن لذت می‌برند دارند.

 

پیشگیری از COPD

برای اکثر مردم، بهترین راه برای پیشگیری از COPD این است که هرگز سیگار نکشند. با این حال، اگر فردی سیگار می‌کشد، باید در اسرع وقت آن را ترک کند. همچنین مهم است که افراد خود را در برابر دود دست دوم، یکی دیگر از عوامل بالقوه‌ای که می‌تواند باعث COPD شود، محافظت کنند. برخی از اقداماتی که افراد می‌توانند برای کاهش میزان دود سیگار دست دومی که با آن مواجه می‌شوند  انجام دهند تبدیل خانه به منطقه عاری از دود و اجتناب از مکان‌های عمومی است که در آن سیگار کشیدن آزاد است.

افرادی که در مناطقی زندگی یا کار می‌کنند  که ممکن است هوا آن مکان‌ها حاوی آلاینده‌های سمی‌ باشد، باید تا حد امکان کمتر از منزل خارج شوند و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند. همچنین باید از سوخت‌های پاک و اجاق‌ها و بخاری‌های کارآمدتر برای کاهش آلاینده‌های هوای داخل خانه استفاده کنند. هر گونه نشت دود و هوای آلوده باید سریعاً به بیرون رانده شود. در صورت امکان، افراد باید برای بهبود کیفیت هوای خود از تصفیه‌کننده یا پاک‌کننده هوا استفاده کنند.

 

کمک گرفتن برای ترک سیگار

ترک سیگار یک گام مهم در مدیریت COPD است، اما می‌تواند چالش‌برانگیز هم باشد.

اولین قدم این است که با یک دکتر صحبت کنید که می‌تواند روش‌های اثبات‌شده‌ای را برای کمک به ترک سیگار و مدیریت مصرف نیکوتین به فرد توصیه کند. پزشک احتمالاً درمان دوگانه شامل دارو همراه با جایگزینی نیکوتین یا تغییرات سلامت رفتاری را تجویز می‌کند.

درمان‌های جایگزین نیکوتین شامل آدامس‌ها، چسب‌ها و قرص‌هایی است که نیکوتین را به بدن می‌رسانند، اما بدون مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار. این درمان احساسات ناراحت‌کننده‌ای را که افراد با ترک سیگار تجربه می‌کنند کاهش می‌دهند و احتمال ترک موفقیت‌آمیز آن را افزایش می‌دهند.

پزشکان ممکن است داروهای دیگری مثل بوپروپیون (Bupropion) و وارنیکلاین (Varenicline) را نیز تجویز کنند. این داروها برای کاهش هوس و کمک به فرد در مبارزه با علائم ترک سیگار عمل می‌کنند.

کشیدن سیگار را هر چه زودتر قطع کنیم

کشیدن سیگار را هر چه زودتر قطع کنیم

 

خلاصه

COPD یک بیماری جدی ریوی است که پزشکان آن را با سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند. اگر فردی مبتلا به COPD به سیگار کشیدن ادامه دهد، می‌تواند بیماری را بدتر کند و خطر تشدید بیماری را افزایش دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از COPD یا جلوگیری از بدتر شدن علائم، ترک سیگار است. داروها و سایر اقدامات برای کمک به افراد برای ترک سیگار و مدیریت مصرف نیکوتین در دسترس هستند.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/smoking-and-copd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره