بدهی خواب: عوارض و روش اصلاح آن

عوارض گاز اکسید نیتروژن یا گاز خنده
عوارض مصرف گاز اکسید نیتروژن یا گاز خنده
می 4, 2024
محرومیت از خواب و مشکلات قلبی
تأثیر محرومیت از (کمبود) خواب بر بیماری‌های قلبی
می 25, 2024

بدهی خواب چیست؟

بدهی خواب یا کمبود خواب اثر تجمعی عدم خواب کافی است. بدهی زیاد خواب ممکن است منجر به خستگی ذهنی یا جسمی شود و بر خلق و خو، انرژی و توانایی فرد برای تفکر واضح تأثیر منفی بگذارد.

عوارض بدهی خواب

خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز از عوارض بدهی خواب است.

 

موارد کلیدی

  • بدهی خواب یا کمبود خواب ناشی از کمتر از هفت ساعت خوابیدن در هر شب است.
  • بدهی خواب می‌تواند به سرعت از فعالیت‌های رایج مانند کار، رفت و آمد، معاشرت، استراحت، و تماشای تلویزیون جمع شود.
  • چرت زدن یا خوابیدن در تعطیلات آخر هفته می‌تواند به شما کمک کند تا به خواب خود ادامه دهید، اما ممکن است چندین روز طول بکشد تا از اثرات منفی کم خوابی خلاص شوید.
  • با بهبود بهداشت خواب و اولویت دادن به خواب از کمبود خواب جلوگیری کنید.

 خواب بخش مهمی از سلامت کلی است و داشتن خواب آرام کافی به طور منظم فواید زیادی دارد. خواب با کیفیت به افزایش سطح انرژی و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و از فرآیندهای شناختی مانند تثبیت حافظه پشتیبانی می کند. نداشتن خواب کافی می‌تواند عواقب جدی داشته باشد و در کار، مدرسه و رانندگی اختلال ایجاد کند.

بدهی خواب که کسری خواب نیز نامیده می‌شود، تفاوت بین میزان خواب مورد نیاز یک فرد و مقدار واقعی آن است. به عنوان مثال، اگر بدن شما به هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد، اما شما فقط 6 ساعت خواب دارید، دو ساعت بدهی خواب انباشته شده دارید. با این حال، از طریق شیوه‌های خواب سالم و سبک زندگی، می‌توانید از بدهی خواب خود خلاص شوید و مزایای استراحت با کیفیت را دوباره به دست آورید.

میزان نیاز به خواب در افراد مختلف چقدر است؟ برای اطلاع بیشتر روی اینجا کلیک نمایید.

عوارض بدهی خواب چیست؟

برای بسیاری از افراد، خواب کافی می‌تواند یک چالش جدی باشد. بسیاری از ما کمتر از هفت ساعت می‌خوابیم. از دست دادن خواب کافی حتی در افرادی که در زمینه پزشکی یا سایر مشاغلی که نیاز به نوبت کاری دارند، شایع‌تر است.

قرار گرفتن در یک وضعیت طولانی مدت بدهی خواب یا محرومیت از خواب به طور منظم خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. کمبود خواب همچنین با کاهش عملکرد سیستم ایمنی، اختلالات متابولیک و افزایش وزن و خطر بیشتر سقوط و تصادف مرتبط است. محرومیت طولانی‌مدت از خواب بر حافظه و عملکردهای شناختی نیز تأثیر می‌گذارد.

از آنجایی که بدهی خواب انباشته است، خوابیدن 30 یا 60 دقیقه دیرتر از حد معمول برای چند روز می تواند به سرعت جمع شود. رایج‌ترین فعالیت‌هایی که باعث از دست دادن خواب می‌شود ساعت کاری، رفت و آمد، معاشرت، استراحت و تماشای تلویزیون است.

کسانی که بدهی خواب انباشته دارند ممکن است از افزایش سطح خستگی شکایت نکنند. تحقیقات نشان داده است که افراد می‌توانند از نظر شناختی خود را با محدودیت خواب مزمن بدون احساس خواب‌آلودگی وفق دهند، حتی اگر بدن آن‌ها کاهش قابل توجهی در عملکرد فیزیکی و ذهنی نشان دهد.

عوارض بدهی خواب

عوارض بدهی خواب بسیار است که در این تصویر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

 

چگونه از بدهی خواب جلوگیری کنیم؟

یادگیری میزان نیاز بدن به خواب و اولویت‌بندی خواب بهترین راه برای جلوگیری از انباشته شدن بدهی خواب و پیامدهای سلامتی آن است. در حالی که میزان خواب مورد نیاز هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر بزرگسالان به حداقل هفت ساعت خواب در شب نیاز دارند. کودکان و نوجوانان برای حمایت از بدن خود در حین رشد و تکامل به خواب بیشتری نیاز دارند.

به نظر می‌رسد فدا کردن کمی خواب برای مطالعه یا کار کردن چند ساعت بیشتر به شما کمک می‌کند کارهای بیشتری انجام دهید، اما خواب کافی عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد در طول روز کارآمدتر باشید. راه‌های مختلفی برای بهبود بهداشت خواب و کاهش احتمال انباشته شدن بدهی خواب وجود دارد.

  • یک برنامه خواب مشخص داشته باشید: حفظ یک برنامه خواب مشخص به شما این امکان را می‌دهد که خواب را در اولویت قرار دهید و مطمئن شوید که استراحت کافی دارید. اگر نیاز به تغییر برنامه خواب خود دارید، این کار را به آرامی و با افزایش ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تنظیم کنید.
  • یک برنامه روتین شبانه ایجاد کنید: داشتن یک برنامه روتین شبانه به بدن شما اجازه می‌دهد تا استراحت کند و برای خواب با کیفیت آماده شود. زنگ هشدار را برای 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که چراغ‌ها را کم کنید، وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و یک فعالیت آرامش‌بخش پیدا کنید.
  • عادات روزانه را در نظر بگیرید: اگر به طور مزمن کم خواب هستید، در مورد فعالیت‌های روزانه که ممکن است به مشکلات خواب کمک کند، تجدید نظر کنید. مطمئن شوید که در طول روز به اندازه کافی نور خورشید دریافت می‌کنید و ورزش می‌کنید، نزدیک به زمان خواب کافئین ننوشید و فعالیت‌های رختخواب خود را فقط به خواب و رابطه جنسی محدود کنید. محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب نیز ممکن است به کاهش مشکلات خواب کمک کند.
  • محیط اتاق خواب را بهبود دهید: محیط اتاق خواب خود را برای خواب بهینه کنید. درجه حرارت را برای خواب راحت نگه دارید، نورها یا سر و صدایی که ممکن است شما را بیدار نگه دارد را مسدود کنید و اگر تشک، بالش یا ملحفه‌های خود را قدیمی یا ناراحت‌کننده هستند، آن‌ها را تعویض نمایید.

بازیابی از بدهی خواب

گاهی اوقات از دست دادن خواب اجتناب‌ناپذیر است. چه کمبود خواب به دلیل یک برنامه کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد یا یک شب آخر با خانواده یا دوستان، داشتن برنامه‌ای برای بهبودی از خواب از دست رفته بسیار مهم است.

چرت زدن اغلب اولین درمانی است که در صورت کم خوابی به ذهن می‌رسد. یک چرت کوتاه 10 تا 20 دقیقه‌ای ممکن است به شما کمک کند در طول روز سرحال‌تر شوید. چرت بعد از ظهر می‌تواند حافظه کاری، یادگیری و قدرت ذهنی را برای چند ساعت افزایش دهد.

خوابیدن در آخر هفته‌ها برای جبران کمبود خواب یکی دیگر از روش‌های رایج است. متأسفانه، مشخص نیست که آیا خوابیدن واقعاً بدهی خواب را جبران می‌کند یا به سادگی به بدن کمک می‌کند تا به الگوهای خواب طبیعی خود بازگردد. یک مطالعه نشان داد که خوابیدن در تعطیلات آخر هفته، اختلالات متابولیک و افزایش وزن بالقوه مرتبط با کاهش خواب منظم را معکوس نمی‌کند.

در حالی که هم چرت زدن و هم خوابیدن در آخر هفته‌ها ممکن است به کاهش علائمی مانند خستگی یا خواب‌آلودگی در طول روز کمک کنند، اما اغلب برای بهبودی کافی از بدهی خواب کافی نیستند. اثرات انباشته از دست دادن خواب بدهی است که بازپرداخت آن به زمان بیشتری نیاز دارد. تحقیقات نشان داده است که بهبودی پس از یک ساعت خواب از دست رفته تا چهار روز و رفع کامل بدهی خواب تا 9 روز طول می‌کشد. بهبودی کامل از بدهی خواب، بدن ما را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند و اثرات منفی مرتبط با کم خوابی را کاهش می‌دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که روند بهبودی یک دوره طولانی خواب محدود را بررسی کرد، بهبودی کامل از محدودیت خواب می‌تواند حتی زمان بیشتری طول بکشد. هنگامی که تست عملکرد شناختی داده شد، شرکت‌کنندگان در طول دوره 10 روزه محدودیت خواب عملکرد بدتری از خود نشان دادند، سپس بهبودی تدریجی و در عین حال ناقص را در مرحله نهایی مطالعه نشان دادند، زمانی که شرکت‌کنندگان می‌توانستند هر چند وقت یک بار بخوابند. نتایج نشان داد که حتی یک هفته کامل فرصت برای بهبودی پس از 10 شب خواب محدود برای بازگرداندن عملکرد بهینه مغز کافی نیست.

نکاتی برای رسیدن به خواب

این تکنیک‌ها می‌توانند برای جبران خواب و رفع بدهی خواب مفید باشند.

  • خواب خود را منظم کنید: زمانی را برای خواب خود در برنامه خود قرار دهید و سعی کنید ساعت خواب و زنگ ساعت صبح خود را هر روز، حتی در تعطیلات آخر هفته، در زمان‌های یکسانی تنظیم کنید. حفظ یک برنامه خواب ثابت برای همگام‌سازی مجدد ریتم‌های شبانه‌روزی مهم است.
  • یادداشت روزانه داشته باشید: یک دفترچه خاطرات خواب می‌تواند به شما کمک کند عادات خواب خود را ردیابی کنید و الگوها یا اقداماتی را که بر خواب شما تأثیر می‌گذارد شناسایی کنید.
  • چرت بعد از ظهر را امتحان کنید: اگرچه چرت جایگزینی برای خواب از دست رفته نیست، اما می تواند به شما کمک کند در طول روز استراحت بیشتری داشته باشید. چرت زدن ممکن است به ویژه برای کارکنان شیفت کاری یا افرادی که در حفظ برنامه خواب ثابت مشکل دارند مفید باشد. حتی یک چرت کوتاه قدرتی می‌تواند بدن و مغز را شاداب کند.
  • به آن زمان بدهید: به خاطر داشته باشید که ممکن است روزها طول بکشد تا از بدهی خواب خود خلاص شوید. زمان خواب خود را به آرامی و هر بار 15 تا 30 دقیقه افزایش دهید تا زمانی که به مقدار مطلوب خواب برای بدن خود برسید. روی بهبود بهداشت خواب خود و داشتن خواب کافی مداوم تمرکز کنید و بدن شما بقیه کارها را انجام خواهد داد.
  • با پزشک خود صحبت کنید: اگر بدهی خواب در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند یا اگر در تلاش برای بهبودی هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند در مورد احتمال یک اختلال خواب زمینه‌ای مانند بی‌خوابی صحبت کند و نکات خاصی را برای بهبود خواب شما  ارائه دهد.

 

با راهکارهای ساده برای بهبود خواب بیشتر آشنا شویم.

 

منبع

https://www.sleepfoundation.org/how-sleep-works/sleep-debt-and-catch-up-sleep?utm_source=Klaviyo&utm_medium=campaign&utm_campaign=05-15-24%20%7C%20Non-Commercial%20%7C%20How%20to%20Catch%20Up%20on%20Sleep&utm_id=

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره