بیماری‌های همراه بیماری انسدادی مزمن ریه

ژنتیک و آپنه انسدادی در خواب
آیا آپنه انسدادی خواب ژنتیکی است؟
آوریل 12, 2023
خطر آپنه خواب و سکته مغزی
آپنه خواب و خطر سکته مغزی
آوریل 21, 2023

آنچه در مورد بیماری‌های همراه COPD باید بدانیم

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یک بیماری ریوی طولانی مدت است که تنفس را دشوار می‌کند. افراد مبتلا به COPD اغلب دارای بیماری‌های همراه (که بیماری اولیه را تحت تأثیر قرار می‌دهند: comorbidities) هستند که به سایر شرایط سلامتی فرد اشاره دارد.

COPD اصطلاحی است که دو وضعیت طولانی مدت را توصیف می‌کند که در جریان هوا به داخل و خارج از ریه‌ها اختلال ایجاد و نفس کشیدن را برای شخص دشوار می‌کند. COPD یک بیماری التهابی مزمن است که با علائم شامل دشواری تنفس، سرفه، تولید مخاط (خلط) و خس‌خس سینه همراه است.  این بیماری شامل دو بیماری برونشیت مزمن و امفیزم است- اکثر افراد مبتلا به COPD هر دو را دارند. در ایالات متحده، حدود 16 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند، اما بسیاری دیگر از آمریکایی‌ها نیز ممکن است به آن مبتلا باشند.

بیماری مزمن انسدادی در دو شکل برونشیت مزمن و امفیزم ظاهر می‌شود که در بیشتر موارد همراه هم هستند

در موارد شدید، COPD ممکن است منجر به سطوح پایین اکسیژن و سایر عوارض شود. همچنین برای افراد مبتلا به COPD ابتلا به بیماری‌های همراه نیز شایع است. بیماری همراه زمانی است که فردی به طور همزمان بیش از یک بیماری یا بیماری داشته باشد.

مطلب زیر به بررسی بیماری‌های COPD می‌پردازد و پنج بیماری احتمالی COPD را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین در مورد زمان صحبت با پزشک صحبت می‌کند.

بیماریهای همراه COPD چه هستند؟

بیماری‌های همراه در افراد مبتلا به COPD شایع است. نویسندگان مطالعه‌ای در سال 2018 روی 1584 فرد مبتلا به این عارضه دریافتند که تقریباً 28.4 درصد از افرادی که در این مطالعه شرکت کردند هیچ بیماری همراهی نداشتند.

COPD و برخی از بیماری‌های مشترک آن دارای عوامل خطر مشابهی مانند سیگار کشیدن هستند. این بیماری همچنین باعث التهاب سیستمیک می‌شود که می‌تواند سایر اندام‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌های همراه را در فرد افزایش دهد.

شایع‌ترین بیماری‌های همراه COPD در شکل نشان داده شده است

فرد مبتلا به COPD ممکن است یک یا چند مورد از طیف وسیعی از بیماری‌های همراه را داشته باشد. بخش‌های زیر پنج بیماری همراه بالقوه COPD را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار می‌دهند.

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند به طور مؤثر خون را برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند. در ایالات متحده، شیوع نارسایی قلبی در افراد مبتلا به COPD از 11٪ تا 52٪ است.

علائم نارسایی احتقانی قلب اغلب شبیه برخی از علائم مشابه COPD است. افراد ممکن است نارسایی قلبی سمت چپ یا راست داشته باشند.

علائم نارسایی قلبی سمت چپ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در تنفس
  • خواب‌آلودگی و مشکل در تمرکز
  • سرفه کردن
  • سیانوز یا کبود شدن رنگ پوست به ویژه در انگشتان دست و پا و لب‌ها
  • تورم در پاها، مچ پا و شکم
  • ضعف
  • ناتوانی در خوابیدن در حالت صاف

علائم نارسایی قلبی سمت راست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از دست دادن اشتها
  • تورم در مچ پا، شکم، رگ‌های گردن
  • درد شکم
  • افزایش وزن

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در بخشی از مغز مسدود شود. تحقیقات انجام شده در سال 2022 نشان داد که افراد مبتلا به COPD در مقایسه با جمعیت عمومی، در خطر سکته مغزی بیشتری هستند.

علائم سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات گفتاری
  • افتادگی صورت از یک طرف
  • ضعف بازو
  • مشکل بینایی
  • گیجی
  • مشکل در راه رفتن
  • سردرد شدید

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است، بنابراین اگر فردی علائمی را تشخیص داد، باید فوراً با 115 تماس بگیرد.

آپنه انسدادی در خواب

آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی در خواب شامل مکث کوتاهی در تنفس در طول خواب است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که حدود 13٪ از افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب نیز COPD دارند.

علائم آپنه انسدادی خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خروپف بلند
  • نفس‌نفس زدن در هنگام خواب
  • خواب‌آلودگی در طول روز
  • توقف و شروع مجدد تنفس در طول خواب
  • اختلال عملکرد جنسی
  • سردرد صبحگاهی
  • خشکی دهان در هنگام خواب
  • بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن

پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که به از دست دادن توده استخوانی و کاهش تراکم استخوان می‌انجامد. کارشناسان تخمین می‌زنند که شیوع پوکی استخوان، که پزشکان آن را به عنوان تراکم استخوان پایین تعریف می‌کنند، در بین افراد مبتلا به COPD بین 8.7 تا 69 درصد است.

افراد مبتلا به پوکی استخوان اغلب هیچ علامتی از این بیماری ندارند. اولین علامت قابل توجه این بیماری ممکن است شامل شکستگی باشد. ممکن است استخوان‌ها آنقدر شکننده شوند که به دلیل موارد زیر شکستگی ایجاد شود:

• سقوط جزئی
  • خم شدن
  • بلند کردن یک جسم
  • سرفه کردن

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها آسیب ببینند و نتوانند به درستی خون را فیلتر کنند. این بیماری منجر به تجمع مواد زائد در بدن می‌شود.

یک مطالعه در تایوان در سال 2016 نشان داد که خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در افراد مبتلا به COPD 1.6 برابر بیشتر از افراد بدون آن است.

افراد ممکن است تا زمانی که به مراحل پیشرفته بیماری نرسند، متوجه علائم بیماری مزمن کلیه نشوند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خشکی پوست
  • خارش
  • از دست دادن اشتها
  • مشکل در خوابیدن
  • گرفتگی عضلات
  • پف دور چشم
  • مشکل در تمرکز
  • تورم در مچ پا و پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

COPD همراه با یک بیماری همراه، خطر کاهش کیفیت زندگی، افزایش تنگی نفس و کاهش تحمل ورزش را افزایش می‌دهد. داشتن یک بیماری همراه نیز خطر تشدید COPD یا تشدید علائم و عوارض آن را افزایش می‌دهد.

بنابراین، اگر فردی دارای علائم COPD با یا بدون بیماری همراه است، ضروری است که با پزشک مشورت کند. آنها می‌توانند به افراد کمک کنند تا نحوه مدیریت شرایط خود را بیاموزند و درمان‌های مناسب را توصیه کنند.

عوارض احتمالی COPD عبارتند از:

• بدتر شدن ناگهانی علائم
  • نارسایی تنفسی
  • عفونت‌های باکتریایی
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح
  • عدم تحمل ورزش
  • فشار خون ریوی
  • یک بیماری قلبی ناشی از بیماری ریوی (Cor Pulmonale) که بر بطن راست قلب تأثیر می‌گذارد
  • واکنش‌های نامطلوب به گلوکوکورتیکوئیدها، که هورمون‌های استروئیدی هستند که به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

کورپولمونال یا بيماري قلب ناشي از مشكل ريه که بطن راست قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد

افراد مبتلا به COPD که هر یک از موارد زیر را دارند باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنند:

• علائم جدید
  • بدتر شدن علائم
  • علائمی که با درمان بهبود نمی‌یابند

خلاصه

COPD شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. بسیاری از افراد مبتلا به COPD نیز یک یا چند بیماری همراه دارند. COPD و برخی از بیماری‌های همراه آن عوامل خطر و علائم مشابهی دارند.

افراد مبتلا به COPD و بیماری‌های همراه ممکن است خطر عوارض و پیامدهای سلامت نامطلوب را داشته باشند. این افراد باید با پزشک مشورت کنند که بتواند هر گونه بیماری همراه را در افراد مبتلا به COPD تشخیص دهد و درمان‌های مناسب را توصیه کند.

Last medically reviewed on March 30, 2023