خطرات دود غیرمستقیم سیگار

فقر خواب، کمبود خواب، عوارض
فقر (کمبود) خواب و جبران آن
اکتبر 9, 2022
آلوئول یا کیسه هوایی در ریه و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن
تبادل گازی در ریه‌ها و بدن
اکتبر 20, 2022

مقدمه

قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار (که به آن دود دست دوم هم گفته می‌شود)، حتی برای مدتی کوتاه، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مضر است. اکثر مردم در خانه یا محل کار خود در معرض دود سیگار هستند. افراد همچنین ممکن است در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین در وسایل نقلیه شخصی یا عمومی در معرض دود سیگار قرار گیرند. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر دود سیگار انجام دهید، مانند اینکه خانه و وسایل نقلیه خود را عاری از دود سیگار نگه دارید. این اقدامات تنها راه محافظت از افرادی است که سیگار نمی‌کشند ولی در معرض دود سیگار دیگران هستند.

افرادی که سیگار نمی‌کشند نیز می‌توانند در معرض خطرات دود سیگار دیگران باشند

افرادی که سیگار نمی‌کشند نیز می‌توانند در معرض خطرات دود سیگار دیگران باشند

 

دود غیرمستقیم سیگار چیست؟

  • دود غیرمستقیم سیگار دود ناشی از سوختن محصولات تنباکو، مانند سیگار، سیگار برگ، قلیان، یا پیپ است که توسط فردی که سیگار نمی‌کشد تنفس می‌شود.
  • بیش از 7000 ماده شیمیایی در دود توتون و تنباکو وجود دارد، از جمله صدها ماده شیمیایی سمی و حدود 70 ماده شیمیایی که می‌توانند باعث سرطان شوند.

 

دود سیگار به تنهایی بیشتر از مواد شیمیایی نشان داده شده حاوی مواد سمی و خطرناک است

دود سیگار به تنهایی بیشتر از مواد شیمیایی نشان داده شده حاوی مواد سمی و خطرناک است

 

دود غیرمستقیم سیگار به چه کسانی آسیب می‌رساند؟

هر کسی که در معرض دود غیرمستقیم سیگار حتی برای مدت کوتاهی باشد در معرض آسیب است. دود سیگار می‌تواند باعث مشکلات سلامتی در کودکان و بزرگسالان شود و حتی می‌تواند کشنده باشد. فقط در آمریکا از سال 1964، حدود 2500000 نفر که سیگار نمی‌کشیدند به دلیل مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست داده‌اند.

از آنجایی که در سال‌های گذشته قوانین ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی مانند کارگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تجاری اعمال شده است کسانی که در معرض دود غیر مستقیم سیگار قرار می‌گیرند کمتر شده‌اند. اما استعمال دخانیات در خانه و وسایل نقلیه شخصی همچنان برای افرادی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند خطرآفرین است. امکان قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار در ساختمان‌های آپارتمانی که خانه‌های زیادی در کنار یکدیگر هستند بیشتر است.

کشیدن سیگار در خودرو می‌تواند اثرات زیانباری بر سایر افرادی که در خودرو هستند داشته باشد

کشیدن سیگار در خودرو می‌تواند اثرات زیانباری بر سایر افرادی که در خودرو هستند داشته باشد

 

دود سیگار چه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می‌کند؟

چگونه دود غیرمستقیم سیگار به بزرگسالان آسیب می‌رساند؟ حتی اگر هرگز سیگار نکشیده‌اید، دود غیرمستقیم سیگار همچنان می‌تواند باعث:

  • بیماری قلبی
  • سرطان ریه
  • سکته مغزی

شود. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دود سیگار می‌تواند برای قلب و عروق خونی شما مضر باشد.

با انواع سرطان ریه و باورهای اشتباهی که در مورد آن وجود دارد بیشتر آشنا شویم.

 

چگونه دود غیرمستقیم سیگار به کودکان آسیب می‌رساند؟

  • از آنجایی که بدن آنها هنوز در حال رشد است، نوزادان و کودکان خردسال در برابر خطرات سلامتی ناشی از دود غیرمستقیم سیگار آسیب‌پذیر هستند.
  • نوزادانی که در معرض دود ناشی از سوزاندن محصولات تنباکو قرار می‌گیرند، بیشتر از نوزادانی که در معرض دود غیرمستقیم سیگار نیستند به طور غیرمنتظره بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (Sudden Infant Death Syndrome: SIDS) که مرگ گهواره نیز نامیده می‌شود، می‌میرند.
  • نوزادانی که در رحم یا پس از تولد در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، نسبت به نوزادانی که در معرض دود سیگار نیستند، با ریه‌های ضعیف‌تری به دنیا می‌آیند و بزرگ می‌شوند.
  • نوزادان و کودکانی که معرض دود غیرمستقیم سیگار هستند بیشتر از آنهایی که در معرض دود سیگار نیستند، به برونشیت، ذات‌الریه (پنومونی) و عفونت گوش مبتلا می‌شوند.
  • برای کودکان مبتلا به آسم، تنفس دود سیگار می‌تواند باعث حمله آسم شود.
کودکان به شدت در برابر دود سیگار آسیب‌پذیر هستند

کودکان به شدت در برابر دود سیگار آسیب‌پذیر هستند

چگونه می‌توانیم از فرزندان خود در برابر دود سیگار محافظت کنیم؟

خانه‌ها اصلی‌ترین مکان‌هایی هستند که نوزادان، کودکان و نوجوانان در معرض دود سیگار هستند. در سال 2019، تقریباً 7 میلیون دانش آموز راهنمایی و دبیرستان در ایالات متحده (حدود 25٪) گزارش دادند که در خانه‌های خود دود سیگار استنشاق کرده‌اند، و کمی بیش از 6 میلیون (حدود 23٪) از استنشاق دود دست دوم در وسایل نقلیه گزارش کردند.

کودکان نمی‌توانند از دود غیرمستقیم سیگار در خانه پنهان شوند. زیرا:

  • سیگار کشیدن در فضای دیگری مانند حمام یا اتاق خواب همچنان می‌تواند دود غیرمستقیم سیگار را در هوای خانه پخش کند. در یک ساختمان آپارتمانی، دود سیگار می‌تواند بین آپارتمان‌ها نیز حرکت کند.
  • سیگار کشیدن در بیرون در سالن یا راه پله از کودکان داخل آپارتمان به طور کامل محافظت نمی‌کند. دود از زیر درها، پنجره‌ها و از شکاف‌ها عبور می‌کند.
  • باز کردن پنجره یا استفاده از پنکه کودکان را در برابر دود سیگار محافظت نمی‌کند.
  • دستگاه‌های تصفیه هوا و خوشبو کننده‌های هوا دود غیرمستقیم سیگار را از بین نمی‌برند.
  • دود ناشی از یک سیگار می‌تواند ساعت‌ها در یک اتاق بماند. در خانه سیگار نکشید، حتی زمانی که کودکان آنجا نیستند.
  • جدا کردن افرادی که سیگار می‌کشند از افرادی که سیگار نمی‌کشند و تهویه ساختمان نیز به طور کامل از کودکان یا بزرگسالان در برابر دود سیگار محافظت نمی‌کند.
  • برای محافظت از کودکان در درون خانه، خانه‌های مستقل یا ساختمان‌های آپارتمانی باید عاری از دود باشد.

 

دود سیگار می‌تواند به راحتی از فضاهای بین اتاق‌ها و راهروها عبور کند

دود سیگار می‌تواند به راحتی از منافذ بین اتاق‌ها و راهروها عبور کند و باعث آلودگی سایر فضاها شود

 

محافظت از خود و عزیزانتان در برابر دود غیرمستقیم سیگار

شما می‌توانید از خود، خانواده، دوستان و جامعه خود در برابر دود غیر مستقیم سیگار محافظت کنید.

  • اگر سیگار می‌کشید، بهترین تصمیمی که می‌توانید برای سلامتی خود و خانواده خود بگیرید ترک سیگار است. ترک سیگار می‌تواند سخت باشد و می‌تواند نیازمند تلاش زیادی باشد اما خوشبختانه، ابزارهای علمی بیشتری نسبت به قبل وجود دارد که به شما در ترک موفقیت‌آمیز کمک می‌کند، از جمله داروهای ترک (ترک سیگار)، مشاوره‌های تخصصی و ....
  • اگر یکی از عزیزانتان سیگار می‌کشد، با تشویق او به ترک سیگار از او حمایت کنید.
  • تمام زیرسیگاری‌ها و محصولات تنباکو را از خانه خود دور کنید.
  • اجازه ندهید کسی داخل یا اطراف خانه شما سیگار بکشد. اگر بچه دارید یا اگر در خانه از بچه‌ها مراقبت می‌کنید، اجازه ندهید کسی در آنجا سیگار بکشد. اجازه ندهید پرستار بچه یا خانواده و دوستانتان در اطراف فرزندانتان سیگار بکشند.
  • اجازه ندهید کسی در ماشین شما سیگار بکشد، حتی اگر شیشه‌ها پایین باشد. پایین آوردن شیشه‌ها از شما در برابر دود سیگار محافظت نمی‌کند.
  • مطمئن شوید که سیگار کشیدن در مهدکودک کودک شما مجاز نیست.
  • مطمئن شوید که کشیدن سیگار و سیگارهای الکترونیکی در مدرسه فرزندتان در داخل محوطه و حیاط مدرسه ممنوع باشد.
  • بخش «سیگار ممنوع» در رستوران‌ها که افراد سیگاری را از افرادی که سیگار نمی‌کشند جدا می‌کند، از شما یا فرزندانتان در برابر دود سیگار محافظت نمی‌کند.
  • تهویه هوا، تهویه مطبوع یا دستگاه‌های تصفیه هوا از شما یا فرزندانتان در برابر دود سیگار محافظت نمی‌کند.
  • با کارفرمای خود در مورد مزایای سیاست بدون دخانیات در محل کار خود صحبت کنید.
  • اگر صاحب کسب و کاری هستید یا مدیریت می‌کنید، یک خط مشی بدون سیگار را برای کارمندان و مشتریان اتخاذ کنید.

محافظت از افراد در خانه شما همچنین به معنای عدم استفاده از انواع دیگر محصولات تنباکو از جمله سیگارهای الکترونیکی است.

  • آئروسل سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر نیست. این می‌تواند حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا، فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب و موارد دیگر باشد.
  • سیگارهای الکترونیکی برای کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان باردار، یا افرادی که قبلاً از تنباکو استفاده نکرده‌اند، ایمن نیستند.
خطر سیگارهای الکترونیکی را دست کم نگیریم

خطر سیگارهای الکترونیکی را دست کم نگیریم

کودکان به اعمال و گفتار شما احترام می‌گذارند و از شما یاد می‌گیرند. ما به عنوان مراقب، با انتخاب‌هایی که می‌کنیم به فرزندان خود آموزش می‌دهیم. کاری که اکنون انجام می‌دهیم می‌تواند آینده فرزندانمان را تغییر دهد.

در مورد نیکوتین و علائم ترک آن چه می‌دانیم؟

 

دود دست سوم چیست و چرا نگران‌کننده است؟

دود دست سوم از آلاینده‌هایی تشکیل شده است که هنگام استعمال سیگار یا انواع محصولات دخانی در داخل خانه می‌نشینند. مواد شیمیایی موجود در دود دست سوم شامل نیکوتین و همچنین مواد سرطان‌زا مانند فرمالدئید، نفتالین و غیره است. دود دست سوم در طول زمان روی سطوح جمع می‌شود. این اتفاق می‌تواند در اکثر سطوح نرم مانند لباس، مبلمان، پارچه، ملافه و فرش جاسازی شود. همچنین به صورت ذرات گرد و غبار روی سطوح سخت مانند دیوارها، کف و وسایل نقلیه می‌نشیند. دود سیگار می‌تواند برای چندین ماه حتی پس از ترک سیگار باقی بماند.

دود دست سوم از آلاینده‌هایی تشکیل شده است که هنگام استعمال سیگار یا انواع محصولات دخانی در داخل خانه می‌نشینند

دود دست سوم از آلاینده‌هایی تشکیل شده است که هنگام استعمال سیگار یا انواع محصولات دخانی در داخل خانه می‌نشینند

با تهویه اتاق‌ها، باز کردن پنجره‌ها، استفاده از پنکه یا دستگاه‌های تهویه مطبوع، یا محدود کردن سیگار فقط در مناطق خاصی از خانه نمی‌توان دود سیگار را از بین برد. نظافت سنتی خانه نیز نمی‌تواند به طور مؤثر دود دست سوم را از بسیاری از سطوح پاک کند. دود سیگار یک خطر بالقوه برای افراد غیرسیگاری - به ویژه کودکان - دارد. مواد موجود در دود سیگار برای سلامتی مضر هستند. افراد هنگام تماس با سطوح آلوده یا تنفس گازهایی که دود دست سوم ممکن است منتشر کند، در معرض مواد شیمیایی موجود در دود دست سوم قرار می‌گیرند.

نوزادان و کودکان خردسال به دلیل فعالیت‌هایی مانند خزیدن و گذاشتن اقلام غیر خوراکی در دهان، در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان در معرض دود سیگار قرار دارند. آنها همچنین زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانند.

تحقیقات به وضوح نشان داده است که دود سیگار باعث بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن در داخل خانه خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را افزایش می‌دهد و تهویه و تمیز کردن نمی‌تواند به اندازه کافی این خطرات را از بین ببرد.

تنها راه محافظت از افراد غیرسیگاری، به ویژه کودکان خردسال، در برابر خطرات ناشی از دود سیگار، حذف هر گونه سیگار از محیط‌های بسته، از جمله داخل خانه و وسایل نقلیه است.

خلاصه

هیچ سطح ایمن برای قرارگرفتن در معرض دود سیگار وجود ندارد. افرادی که سیگار نمی‌کشند و در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، حتی برای مدت کوتاهی، می‌توانند اثرات مضر سلامتی داشته باشند.

در بزرگسالانی که سیگار نمی‌کشند، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند باعث بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر بیماری‌ها شود. همچنین می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود.

دود دست دوم می‌تواند اثرات نامطلوب بر سلامت باروری در زنان، از جمله وزن کم هنگام تولد داشته باشد.

در کودکان، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند باعث عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش و حملات آسم شود. در نوزادان، دود سیگار می‌تواند باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شود.

اثرات قرار گرفتن در معرض دود سیگار بر روی بدن فوری است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند اثرات مضر التهابی و تنفسی را در عرض 60 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض دود سیگار ایجاد کند که می‌تواند حداقل تا سه ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن باقی بماند.

 

منبع

Page last reviewed: March 2, 2021

 /https://www.cdc.gov/tobacco/basic_information/secondhand_smoke

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/third-hand-smoke/faq-20057791

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره