دستگاه CPAP (سی‌پپ) چگونه کار می‌کند؟

اینرسی یا لختی خواب
اینرسی یا لختی خواب چیست؟
ژوئن 24, 2023
مقابله با ترومبوز وریدی عمقی یا DVT
مقابله با لخته شدن خون در ورید عمقی
جولای 8, 2023

دستگاه CPAP چگونه برای کمک به آپنه خواب کار میکند؟

دستگاه CPAP (سی‌پَپ) فشار هوای مداوم را برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی در طول خواب فراهم می‌کند. پزشکان ممکن است درمان CPAP را برای افرادی که علائم آپنه خواب را دارند تجویز کنند. دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) دستگاه تنفسی با یک ماسک است که افراد روی بینی یا دهان قرار می‌دهند. یک لوله، موتور دستگاه را که فشار هوا را تأمین می‌کند، به ماسک متصل می‌کند و جریان ثابتی از جریان هوا را برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی و جلوگیری از وقفه‌های تنفسی ارائه می‌کند.

 

آپنه انسدادی یا وقفه تنفسی در خواب، بسته شدن راه هوایی در هنگام خواب است

آپنه انسدادی یا وقفه تنفسی در خواب، بسته شدن راه هوایی در هنگام خواب است

 

دستگاه‌های CPAP می‌توانند به درمان آپنه خواب کمک کنند، وضعیتی که در آن تنفس به طور موقت در طول خواب متوقف می‌شود. طبق گفته آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM)، استفاده از دستگاه CPAP ممکن است به کاهش خطر مشکلات مختلفی که ممکن است از آپنه خواب ناشی شود، از جمله کیفیت پایین خواب، خواب‌آلودگی در طول روز و خروپف کمک کند.

این مطلب نحوه عملکرد دستگاه CPAP برای درمان آپنه خواب و انواع مختلف آن را توضیح خواهد داد.

 

یک دستگاه CPAP با لوله و ماسک آن

یک دستگاه CPAP با لوله و ماسک آن

 

وقتی تنفس فرد قطع می‌شود دستگاه CPAP چه می‌کند؟

دستگاه CPAP به جای شروع به کار با توقف تنفس، از توقف تنفس در زمانی که فرد در خواب است جلوگیری می‌کند. این دستگاه جریان مداوم هوا را برای جلوگیری از هرگونه وقفه در تنفس فرد فراهم می‌کند. فشار هوای ملایمی را برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی در هنگام خواب ایجاد می‌کند. اکثر ماشین‌های CPAP دارای قابلیت تغییر تدریجی یا فشار زمان‌بندی شده هستند. دستگاه در ابتدا فشار هوا در سطح پایین ایجاد می‌کند، که ممکن است به فرد کمک کند راحت‌تر به خواب برود.

 

دستگاه CPAP جریان مداوم هوا را برای جلوگیری از هرگونه وقفه در تنفس فرد فراهم می‌کند

دستگاه CPAP جریان مداوم هوا را برای جلوگیری از هرگونه وقفه در تنفس فرد فراهم می‌کند

 

هنگامی که فرد به خواب می‌رود، دستگاه به تدریج فشار هوا را به سطح مناسب افزایش می‌دهد تا از آپنه خواب جلوگیری کند. این جریان مداوم هوا راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارد و از هرگونه مکث در تنفس جلوگیری می‌کند.

نوع دیگری از دستگاه CPAP که شخص ممکن است از آن استفاده کند، دستگاه CPAP خود تنظیم‌کننده است که به جای ایجاد یک فشار هوای مداوم در طول شب، فشار هوای متفاوتی را تأمین می‌کند که بین تنظیمات فشار کم و فشار بالا متفاوت است.

دستگاه‌های CPAP با تیتراسیون خودکار از حسگرهای فشار و الگوریتم‌های دقیقی استفاده می‌کنند تا فشار صحیحی را که یک فرد در طول شب نیاز دارد برای جلوگیری از وقفه‌های تنفسی محاسبه کنند.

 

انواع ماسک دستگاه CPAP

سه نوع ماسک CPAP وجود دارد:

  • ماسک بینی: این ماسک CPAP فقط روی بینی قرار می‌گیرد.
  • ماسک بالشتکی بینی: با استفاده از ماسک بالشتکی بینی، فرد لوله‌های سیلیکونی را وارد بینی خود می‌کند تا جریان هوا را عبور دهد. این ممکن است برای افرادی مناسب باشد که نمی‌خواهند از ماسک روی صورت یا بینی استفاده کنند.
  • ماسک تمام صورت: این ماسک دهان و رو یا زیر بینی را می‌پوشاند. این ماسک ممکن است برای افرادی مناسب باشد که نمی‌توانند به تنهایی از طریق بینی نفس بکشند، مانند افرادی که دارای آلرژی مزمن یا انحراف تیغه بینی هستند.

 

دو نوع ماسک بینی و بینی-دهانی مورد استفاده در دستگاه CPAP

دو نوع ماسک بینی و تمام صورت مورد استفاده در دستگاه CPAP

 

علائمی که نشان می‌دهد که دستگاه CPAP کار نمی‌کند

اگر افراد هنوز علائم آپنه خواب یا عوارض جانبی ناخواسته ناشی از دستگاه CPAP را دارند، پزشک ممکن است ماسک دیگری را پیشنهاد کند یا تنظیمات فشار و زمان را روی دستگاه مجدداً تنظیم کند.

آنها همچنین ممکن است تنظیمات دیگری را برای بهبود راحتی فرد و مدیریت آپنه خواب انجام دهند. موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) در آمریکا پیشنهاد می‌کند که افراد در صورت تداوم مشکلات زیر با پزشک خود تماس بگیرند:

  • از ماسک هوا نشت می‌کند
  • ماسک نامناسب است
  • درد و ناراحتی در ناحیه صورت و بینی
  • ادامه علائم آپنه خواب
  • مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • خشکی چشم یا دهان
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

 

چگونه بفهمیم به دستگاه CPAP نیاز داریم؟

اگر فردی علائم آپنه خواب را داشته باشد، بایستی برای تشخیص و طرح درمان به پزشک مراجعه کند، که ممکن است پس از انجام تست خواب به تجویز دستگاه CPAP منجر شود.

افرادی که یک دستگاه CPAP معمولی دریافت می‌کنند، تحت یک روش نظارت و نصب به نام مطالعه تیتراسیون قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه روی فشار مناسب تنظیم شده است. کسانی که دستگاه CPAP خودکار دریافت می‌کنند معمولاً تحت مطالعه تیتراسیون قرار نمی‌گیرند. درعوض، پزشکان یک CPAP خود تیترکننده را که در فشار مورد نظر تنظیم شده است، تجویز می‌کنند.

 

عوارض بالقوه آپنه خواب درمان‌نشده

اگر افراد تحت درمان قرار نگیرند، آپنه خواب می‌تواند عوارض بالقوه جدی ایجاد کند، که برخی از آنها در زیر آورده شده است:

اگر فردی علائم آپنه خواب دارد، باید در مورد گزینه‌های درمانی خود با یک متخصص خواب مشورت کند. علائم آپنه خواب عبارتند از:

ممکن است همسرتان متوجه شود که فرد مبتلا به آپنه خواب با صدای بلند خروپف است یا در هنگام خواب تنفس او برای چند ثانیه قطع و مجدداً ادامه می‌یابد.

 

عوارض و علائم وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی در خواب

عوارض و علائم وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی در خواب

 

پرسش‌های متداول

در اینجا برخی از پرسش‌های متداول در مورد دستگاه‌های CPAP آورده شده است.

استفاده از دستگاه CPAP چه عوارضی دارد؟

طبق NHLBI، یک دستگاه CPAP ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • دهان خشک
  • خشکی چشم
  • احتقان
  • آبریزش بینی
  • تحریک ناشی از بند ماسک
  • خونریزی بینی

اگر فرد هنگام استفاده از دستگاه CPAP احساس ناراحتی کند، نشت هوا یا عوارض جانبی داشته باشد، ممکن است مشورت با پزشک کمک کند تا تنظیمات را تغییر داده یا نوع دیگری از دستگاه یا ماسک را پیشنهاد کند.

AASM پیشنهاد می‌کند که استفاده از یک مرطوب‌کننده با دستگاه CPAP یا استفاده از اسپری بینی سالین ممکن است به کاهش علائم ناخواسته کمک کند. بسیاری از دستگاه‌های CPAP در حال حاضر با مرطوب‌کننده‌های داخلی عرضه می‌شوند تا عوارض جانبی بالقوه فوق را به میزان قابل توجهی کاهش داده یا از بین ببرند.

آیا دستگاه CPAP ایمن است؟

استفاده از دستگاه CPAP عموماً ایمن است و ممکن است به جلوگیری از عوارض جدی آپنه خواب مانند بیماری قلبی و سکته کمک کند. افراد می‌توانند با تمیز کردن منظم ماسک و لوله و تعویض هر قسمت در صورت لزوم از تحریک پوست جلوگیری کنند.

در برخی موارد، استفاده از دستگاه CPAP ممکن است باعث نفخ شود. اگر افراد هنگام استفاده از دستگاه CPAP دچار نفخ یا ناراحتی معده شوند، باید استفاده از دستگاه را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرند.

چه زمانی فرد باید استفاده از دستگاه CPAP را متوقف کند؟

در صورت نفخ یا ناراحتی معده هنگام استفاده از دستگاه CPAP افراد بایستی استفاده از دستگاه CPAP را متوقف کنند و با پزشک تماس بگیرند.

به طور کلی، استفاده از دستگاه CPAP همانطور که پزشک توصیه می‌کند، برای درمان آپنه خواب و جلوگیری از عوارض مهم و خطرناک آن است.

 

خلاصه

دستگاه CPAP دستگاه تنفسی است که می‌تواند به درمان آپنه خواب کمک کند. مانند سایر روش‌های درمانی مبتنی بر ایجاد فشار مثبت، جریان ثابتی از هوا را از طریق ماسک فراهم می‌کند تا مجاری تنفسی فرد در هنگام خواب باز بماند. این دستگاه همچنین می‌تواند به جلوگیری از عوارض احتمالی آپنه خواب کمک کند.

 

منبع

Last medically reviewed on May 10, 2023

https://www.medicalnewstoday.com/articles/what-does-a-cpap-machine-do-when-you-stop-breathing#summary

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره