زیان و خطر کشیدن ویپ روی ریه‌ها

ترشح بیش از حد مخاط و خلط در گلو
ترشح بیش از حد مخاط و خلط در گلو
آگوست 13, 2023
وسایل الکترونیکی و اختلال خواب
وسایل الکترونیکی و اختلال خواب
آگوست 26, 2023

چگونه کشیدن ویپ روی ریه‌ها تأثیر می‌گذارد؟

دستگاه‌های کشیدن ویپ که به نام‌های سیگار الکترونیکی (electronic cigarettes, e-cigarettes)، یا ویپ نیز شناخته می‌شوند، مایع را به داخل یک افشانه (آئروسل) برای استنشاق به ریه‌ها گرم می‌کنند. اگرچه برخی از افراد ممکن است کشیدن ویپ را جایگزین بهتری برای سیگار کشیدن بدانند، اما همچنان می‌تواند منجر به آسیب به ریه شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 در همان سال، بیش از 7700 طعم‌دهنده الکترونیکی مایع از بیش از 1200 فروشنده در ایالات متحده در دسترس بود.

هنگامی‌که مواد شیمیایی موجود در مایعات الکترونیکی ذرات در هوا معلق می‌شوند یا به قطرات بسیار ریز تبدیل می‌شوند، می‌توانند روی سلول‌ها تأثیر بگذارند و رشد سلولی را تغییر داده و باعث التهاب و تغییرات دیگری در آن‌ها شوند.

این مطلب به بررسی آسیب‌های ریوی استعمال سیگار الکترونیکی می‌پردازد.

 

ریه پاپ کورنی

ریه پاپ کورنی که نوعی برونکیولیت انسدادی است، نوعی بیماری ریوی می‌باشد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کوچک‌ترین راه‌های هوایی ریه‌ها، به نام برونکیول، زخم می‌شوند و هوا نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند و غیرقابل‌برگشت است. به گفته انجمن ریه آمریکا (ALA)، مواد شیمیایی مانند استالدئید، فرمالدئید و دی استیل می‌توانند به رشد ریه پاپ کورنی کمک کنند.

استعمال سیگارهای الکترونیکی با بیماری صعب‌العلاج به نام ریه پاپ کورن ارتباط دارد.

استعمال سیگارهای الکترونیکی با بیماری صعب‌العلاج به نام ریه پاپ کورن ارتباط دارد.

برونکیول کوچک‌ترین راه هوایی است که به کیسه‌های هوایی منتهی می‌شود.

برونکیول کوچک‌ترین راه هوایی است که به کیسه‌های هوایی منتهی می‌شود.

یک مطالعه در سال 2021 نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی زمانی که قندها و افزودنی‌های طعم‌دهنده موجود را گرم می‌کنند بوتاندیون و پنتاندیون را نیز به عنوان محصولات جانبی تولید می‌کنند. این‌ها همچنین می‌توانند به رشد ریه پاپ کورنی کمک کنند.

 

پنومونی لیپوییدی مرتبط با کشیدن ویپ

به گفته انجمن ریه آمریکا، مایع ویپ می‌تواند حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول و طعم‌دهنده و سایر مواد شیمیایی باشد.

مرکز کنترل و حفاظت از بیماری (CDC) اظهار می‌کند که پنومونی لیپوئیدی زمانی رخ دهد که روغن‌های تبخیر شده در سیگارهای الکترونیکی وارد ریه‌ها شده و پاسخ التهابی ایجاد کنند.

در یک ریه سالم، مژک‌ها، لایه مخاطی، واکنش سرفه و لایه چربی کیسه‌های هوایی همگی باهم کار می‌کنند تا راه‌های هوایی را تمیز کنند.

بااین‌حال، یک مطالعه موردی در سال 2020 نشان می‌دهد که سطوح گیرنده فاکتور فعال‌کننده پلاکت در سلول‌های پوشاننده راه‌های هوایی تنفسی در افرادی که ویپ می‌کشند افزایش می‌یابد. باکتری‌های پنوموکوکی به‌آسانی به گیرنده‌های فوق متصل می‌شوند، به این معنی که کشیدن ویپ آمادگی فرد به ابتلا به پنومونی یا ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.

 

فروریختن ریه پس از کشیدن ویپ

فروریختن ریه یا پنوموتوراکس زمانی اتفاق می‌افتد که هوا در فضای پلورال خارج از ریه جمع می‌شود و باعث فروپاشی جزئی یا کامل ریه می‌شود.

پنوموتوراکس تجمع هوا در خارج از ریه اما در داخل حفره پلور است.

پنوموتوراکس تجمع هوا در خارج از ریه اما در داخل حفره پلور است.

 

یک مقاله در سال 2021 سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر شناخته‌شده برای پنوموتوراکس عنوان می‌کند. بااین‌حال، به دلیل فقدان تحقیق در مورد اثرات طولانی‌مدت کشیدن ویپ بر سلامتی اشاره می‌کند، ازجمله اینکه آیا ارتباط ثابتی با پنوموتوراکس وجود دارد یا خیر.

 

ویپ و سرطان ریه

سیگار کشیدن یک عامل خطر شناخته‌شده برای سرطان ریه است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که ویپ هنوز نسبتاً جدید است، تحقیقات برای تعیین ارتباط آن با سرطان ریه ادامه دارد. بااین‌وجود، مایع ویپ حاوی مواد شیمیایی مرتبط با افزایش خطر سرطان ریه ازجمله فرمالدئید، استالدئید و آکرولئین است.

 

آیا ویپ دست‌دوم بی‌خطر است؟

انجمن ریه آمریکا از خطر ویپ دست‌دوم را بیان می‌کند. دودی که کاربر ویپ بازدم می‌کند، هنوز حاوی ترکیبی فرار از مواد شیمیایی است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نیکوتین
  • دی‌استیل
  • بنزن
  • فلزات سنگین مانند نیکل، قلع یا سرب
  • ذرات بسیار ریز

 

با خطرات دود دست دوم یا غیر مستقیم سیگار آشنا شویم.

 

آیا ریه‌ها ممکن است بعد از کشیدن ویپ بهبود ‌یابند؟

چیزهای زیادی باقی‌مانده است تا در مورد تأثیر ویپ بر بدن یاد بیاموزیم. درک اینکه آیا ریه‌ها می‌توانند از هر آسیب ناشی از استعمال ویپ بهبود یابند، ممکن است به میزان و نوع آسیب بستگی داشته باشد.

ریه‌ها می‌توانند برخی از بافت‌های آسیب‌دیده را بازسازی کنند، بااین‌حال، زمانی که آسیب بیش‌ازحد گسترده باشد، ممکن است دائمی و غیرقابل بازگشت باشد.

 

چه مدت طول می‌کشد تا ریه‌ها پس از استعمال ویپ بهبود یابند؟

تحقیقات بیشتری لازم است تعیین ‌کند که چه مدت طول می‌کشد تا ریه‌ها در اثر استعمال ویپ بهبود یابند. بااین‌حال، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که بدن تقریباً بلافاصله پس از ترک سیگار شروع به ترمیم آسیب‌های آن می‌کند.

عملکرد ریه 2 هفته تا 3 ماه پس از ترک شروع به بهبود می‌کند. از 1 تا 12 ماه پس از ترک، علائمی مانند سرفه و مشکلات تنفسی با بهبود ساختارهای ریه بهبود یابد.

 

در صورت بروز مشکل ریوی چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

درمان زودهنگام برای بیماری‌های تنفسی حیاتی است، ازجمله:

انجمن ریه آمریکا به افراد توصیه می‌کند در صورت مشاهده‌ی علائم زیر در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرند:

  • تنگی نفس
  • خس‌خس سینه
  • سرفه مزمن
  • سرفه خونی
  • تولید مخاط مزمن
  • درد قفسه سینه مداوم یا مکرر

 

 

با عوامل تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه آشنا شویم.

 

سؤالات متداول

در زیر به برخی از سؤالات متداول در مورد ویپ و بیماری‌های ریوی پاسخ داده شده است.

آیا استعمال ویپ در مقابل سیگار کشیدن ایمن‌تر است؟

اثرات بلندمدت ویپ بر روی ریه‌ها هنوز ناشناخته است. بااین‌حال، یک بررسی در سال 2020 نشان می‌دهد که کشیدن ویپ ممکن است با مکانیسم متفاوتی باعث آسیب ریوی مشابه به سیگار شود.

آسیبی که سیگار ایجاد می‌کند به قطران، نیکوتین و بیش از 7000 ماده شیمیایی موجود در آن مربوط می‌شود. در محصولات ویپ، مواد شیمیایی، نیکوتین و روغن‌ها ممکن است باعث آسیب ریه شوند.

 

با مضرات سیگار بیشتر آشنا شویم.

 

 آیا ویپ راهی مطمئن برای ترک سیگار است؟

بسیاری از افراد بر این باورند که کشیدن ویپ گامی به‌سوی کاهش یا ترک سیگار است. بااین‌حال، انجمن ریه آمریکا اشاره می‌کند که سازمان غذا و داروی آمریکا سیگار الکترونیکی را به عنوان کمکی برای ترک ایمن و مؤثر سیگار به رسمیت نمی‌شناسد.

یک بررسی در سال 2018 بر تنوع در غلظت نیکوتین سیگارهای الکترونیکی تمرکز کرده است. درمان‌های جایگزین نیکوتین مانند چسب‌ها یا آدامس‌ها، غلظت نیکوتین کمتری دارند، معمولاً 7 تا 14 میلی‌گرم (میلی‌گرم) در هر پچ 24 ساعته یا 2 تا 4 میلی‌گرم در هر تکه آدامس.

بسیاری از این درمان‌های جایگزین نیکوتین مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند، بنابراین ممکن آن‌ها را گزینه مناسب‌تری نسبت به ویپ باشند.

 

چگونه با علائم ترک نیکوتین مقابله کنیم؟

 

آیا کشیدن ویپ می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد؟

نیکوتین می‌تواند بر رشد مغز انسان تأثیر بگذارد. ازآنجایی‌که این امر تا حدود 25 سالگی اتفاق می‌افتد، کشیدن ویپ ممکن است به کودکان و نوجوانان در حال رشد آسیب برساند.

مغزهای جوانان سریع‌تر از مغز افراد مسن سیناپس بین سلول‌های مغزی می‌سازند. نیکوتین نحوه شکل‌گیری سیناپس‌ها را تغییر می‌دهد و به‌طور بالقوه بر خلق‌وخو، کنترل واکنش و توجه تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یک مقاله در سال 2022، کشیدن ویپ به طور مزمن همچنین عملکرد عروق خونی بدن را مختل می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض مایع موجود در دستگاه ویپ از طریق نوشیدن یا تماس با پوست یا چشم می‌تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند. مانند:

  • تشنج
  • استفراغ
  • اسیدوز لاکتیک، زمانی است که بدن اسید لاکتیک بیش‌ازحد تولید می‌کند
  • آسیب مغزی ناشی از وقفه اکسیژن، که زمانی رخ می‌دهد که مغز اکسیژن دریافت نمی‌کند

 

خلاصه

ویپ‌ها وسایل محبوبی هستند که برخی افراد آن را جایگزین سالم‌تری برای سیگار کشیدن می‌دانند. ویپ‌ها مایعی را گرم می‌کنند و آن را برای استنشاق کاربر به‌صورت ذرات بسیار ریز قابل استنشاق درمی‌آورند. این مایع معمولاً با برخی مواد افزودنی طعم‌دار می‌شود و حاوی نیکوتین است.

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در مایع ایجاد شده در طی فرایند تولید قطرات بسیار ریز برای ریه‌ها سمی هستند. آنها می‌توانند پوشش مجاری تنفسی را بپوشانند و به طور بالقوه منجر به بیماری جدی ریوی یا فروپاشی ریه شوند.

تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت کشیدن ویپ بر روی بدن در حال انجام است.

 

منبع

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/what-does-vaping-do-to-your-lungs#

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره