چگونه با سرفه یا سرماخوردگی بخوابیم؟

اختلال خواب و اختلال ریتم شبانه روزی
اختلال خواب و اختلال ریتم شبانه‌روزی
دسامبر 1, 2022
قطع تنفسی در خواب و اختلال استرس پس از سانحه
وقفه تنفسی در خواب و PTSD
دسامبر 7, 2022

مقدمه

هر سال ده‌ها میلیون نفر در سرتاسر دنیا برای رفع سرفه به پزشک مراجعه می‌کنند. بسیاری از مردم نیز احتمالاً بدون مراجعه به درمان سرفه می‌پردازند، زیرا آن را نشانه‌ای از سرماخوردگی و آنفولانزا  می‌دانند. هنگامی که سرفه دارید، ممکن است متوجه شوید که با خواب شما تداخل دارد. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خوابی که برای احساس بهتر نیاز دارید، انجام دهید.

چرا در هنگام بیماری بیشتر در شب سرفه می‌کنیم؟

افراد ممکن است به دلایل متعدد سرفه‌های شبانه را تجربه کنند. بدن ما به طور طبیعی برای محافظت از ما سرفه می‌کند و با حذف مخاط و اشیاء خارجی از نای، حنجره و ریه‌ها از ما محافظت می‌کند. به طور کلی، سرفه چه در شب و چه در روز، عملکرد مشابهی دارد.

هنگامی که بیمار هستید، ممکن است سرفه شما در شب بدتر شود و این به دلیل ترشحات پشت گلو (حلق) است. ترشحات پشت گلو به ترشحاتی اطلاق می‌شود که به جای بیرون آمدن از بینی، از پشت گلو جاری می‌شوند. این علامت اغلب همراه با سرماخوردگی و همچنین آنفولانزا، آلرژی و عفونت سینوسی است. دراز کشیدن به پشت می‌تواند ترشحات پشت گلو را تشدید کند، به همین دلیل است که شما متوجه سرفه‌های بدتر در شب می‌شوید.

دراز کشیدن به پشت می‌تواند ترشحات پس از بینی را تشدید کند، به همین دلیل است که شما متوجه سرفه‌های بدتر در شب می‌شوید

آیا می‌توانید با وجود سرماخوردگی بخوابید؟

متخصصان پزشکی هنوز درمانی برای سرماخوردگی پیدا نکرده‌اند، اما توصیه می‌کنند در حین بهبودی، استراحت کافی داشته باشید. خواب و سیستم ایمنی ارتباط نزدیکی با هم دارند، بنابراین دریافت خواب کافی به طور کلی باعث تسریع بهبودی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب به دلیل تأثیر آن بر هورمون‌های بدن و پاسخ التهاب، ایمنی را بهبود می‌بخشد.

خواب کافی قبل از اینکه بیمار شوید می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی باشد. بزرگسالان سالم باید هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ۸ هفته قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی کم‌خواب هستند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، بیشتر در معرض علائم بیماری هستند. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، بیش از دو برابر نسبت به کسانی که بیش از هفت ساعت در شب می‌خوابند، در معرض علائم هستند. کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که حداقل هشت ساعت می‌خوابند، در معرض سرماخوردگی هستند.

سرماخوردگی چگونه بر خواب شما تأثیر می‌گذارد؟

بیش از 40 درصد از مردم گزارش می‌دهند که خوابیدن بیش از حد نرمال به مقابله با سرماخوردگی کمک می‌کند، اما طبیعی است که هنگام سرماخوردگی دچار مشکل خواب شوند. در یک نظرسنجی که در چندین کشور انجام شد، 46 درصد از مردم گزارش دادند که سرماخوردگی یا آنفولانزا توانایی آنها را برای داشتن خواب خوب مختل می‌کند. علاوه بر این، 94 درصد گزارش کردند که هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، علائم بیماری آنها را در شب از خواب بیدار می‌کند.

اگرچه سرفه علامتی است که به احتمال زیاد شب هنگام سرماخوردگی شما را از خواب بیدار می‌کند، علائم دیگر سرماخوردگی مانند درد و تب، گلودرد، آبریزش بینی و نیاز به عطسه نیز ممکن است خواب شما را مختل کند. افرادی که تب را تجربه می‌کنند ممکن است خواب هم ببینند. این رؤیاهای غیرمعمول و منفی همچنین می‌تواند خوابیدن را در زمانی که بیمار هستید دشوارتر کند.

چگونه با سرفه بخوابیم؟

اگرچه ممکن است نتوانید یک شبه به طور کامل علائم خود را از بین ببرید، اما برخی از عادات وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند در حین بهبودی از خواب ترمیمی بیشتری لذت ببرید. اگر سرفه شما به دلیل آسم، آلرژی‌های فصلی یا سایر شرایط بدتر می‌شود، ممکن است برای کمک به تسکین سرفه خود نیاز به درمان این شرایط داشته باشید.

مصرف عسل

کارشناسان توصیه می‌کنند تا پیش از مراجعه به پزشک و دستیابی به داروهای سرفه یا سرماخوردگی، والدین می‌توانند عسل را به عنوان درمان ایمن‌تری برای رفع سرفه به عنوان یکی از علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی به کودکان بالای 12 ماه بدهند. برای کودکان غیر شیرخوار، نشان داده شده است که مصرف عسل قبل از خواب، دفعات و شدت سرفه‌های شبانه کودک را کاهش می‌دهد. وقتی یک کودک بیمار قبل از خواب عسل بخورد، کودکان و والدین به طور یکسان ممکن است از خواب بهتری برخوردار شوند.

محققان مطالعات عسل را به ویژه بر روی کودکان متمرکز می‌کنند زیرا داروهای سرفه بدون نسخه خطرات بیشتری را برای کودکان نسبت به بزرگسالان ایجاد می‌کنند، بنابراین یافتن یک درمان جایگزین تا مراجعه به پزشک برای این گروه سنی مهمتر است. با این حال، بزرگسالان نیز می‌توانند عسل را برای درمان سرفه امتحان کنند. عسل دارای اثرات محافظتی متعددی از جمله ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتری بودن است.

قابل ذکر است که در صورت تداوم سرفه مراجعه به پزشک در اولویت است و ادامه درمان‌های خانگی می‌تواند به طولانی شدن دوره بیماری بینجامد.

داروی ضد سرفه را امتحان کنید

اگرچه بسیاری از مردم به طور طبیعی در هنگام ابتلا به سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی به سراغ داروهای سرفه می‌روند، اما مطالعات تحقیقاتی نتایج متفاوتی را در مورد اثربخشی داروهای سرفه نشان می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که داروهای ضد سرفه بیشتر از دارونما فایده‌ای ندارند و بسیاری از داروهای سرفه با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه هستند.

به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن، سرفه هدفی دارد. برخی از متخصصان پزشکی هشدار می‌دهند که استفاده بیش از حد از داروهایی که سرفه را سرکوب می‌کنند می‌تواند بر مدت زمانی که فرد طول می‌کشد تا از بیماری خود بهبود یابد، تأثیر بگذارد.

داروهای سرفه معمولاً بدون نسخه در دسترس هستند. اگر متوجه شدید که داروی سرفه به خواب شما کمک می‌کند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از آن در حد اعتدال استفاده کنید و عوارض جانبی احتمالی را هم در نظر داشته باشید.

یک ضد احتقان بینی را امتحان کنید

ضد احتقان‌های بینی حاوی موادی هستند که رگ‌های خونی را هدف قرار می‌دهند تا مجرای بینی را باز کنند و ترشحات پشت گلو را کاهش دهند که به طور غیرمستقیم به کاهش سرفه در شب کمک می‌کند. اکثر داروهای ضد احتقان بینی به صورت قرص، قطره یا اسپری بینی بدون نسخه در دسترس هستند.

مانند تحقیقات داروهای سرفه، مطالعات در مورد استفاده از داروهای ضد احتقان بینی برای درمان سرماخوردگی نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. اگرچه ممکن است برای برخی افراد مؤثر باشد، اما می‌تواند عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و بی‌خوابی را نیز به همراه داشته باشد. آنها نباید بیش از پنج روز استفاده شوند و کودکان کمتر از شش سال نباید از آنها استفاده کنند.

یک مایع گرم بنوشید

چای داغ و سوپ مرغ داروهای خانگی محبوبی هستند که اغلب گفته می‌شود علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهند، اگرچه تأثیر مایعات داغ بر سرماخوردگی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. یک مطالعه در دهه 1970 نشان داد که مصرف مایعات داغ، مانند آب داغ یا سوپ مرغ، احتقان بینی را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه جدیدتر نشان داد که یک نوشیدنی داغ هیچ تأثیر قابل مشاهده‌ای بر توانایی نفس کشیدن آسان از طریق بینی ندارد، اما باعث شد تا افراد گزارش دهند که می‌توانند راحت‌تر نفس بکشند. هم یک نوشیدنی داغ و هم یک نوشیدنی در دمای اتاق به بهبود آبریزش بینی، عطسه و سرفه کمک می‌کند. علاوه بر این، افرادی که نوشیدنی گرم مصرف می‌کردند، گزارش کردند که احساس سرما و خستگی کمتری داشتند و گلویشان به این اندازه درد نداشت. محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی گرم ممکن است از طریق ترکیبی از اثر دارونما و توانایی مایعات در رفع گرفتگی بینی به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

خوردن یک فنجان چای گرم یا یک کاسه سوپ در عصر، زمانی که احساس می‌کنید علائم بیماری را دارید، ارزش امتحان کردن را دارد. حتی اگر اثرات مثبتی که تجربه می‌کنید یک دارونما باشد، می‌تواند به طور موقت به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و خواب بهتری را تجربه کنید.

سر و گردن خود را بالا بیاورید

سرفه‌های مربوط به ترشحات پشت گلو می‌تواند به دلیل نیروی جاذبه زمین، به یک مشکل بزرگ‌تر تبدیل شود. اگر به نظر می‌رسد که سرفه شما پس از دراز کشیدن بدتر می‌شود، سعی کنید سر و گردن خود را بالا نگه دارید. از یک بالش ضخیم‌تر یا چند بالش تخت استفاده کنید تا هنگام دراز کشیدن در وضعیتی که سرتان را بالاتر از بقیه بدنتان قرار می‌دهد راحت باشید. در حالی که این ممکن است به بزرگسالان کمک کند، اما برای کودکان خردسال توصیه نمی‌شود.

از یک رطوبت‌ساز استفاده کنید

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سطوح رطوبت بالاتر برای پاکسازی مجرای بینی مطلوب‌تر است، اگرچه مطالعات دیگر شواهد کمی در مورد تأثیر استفاده از رطوبت‌ساز بر علائم بینی پیدا کرده‌اند.

اگر اتاق خواب شما بیش از حد خشک است، برای حفظ رطوبت بین 30٪ تا 50٪، از یک دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. نگه داشتن سطح رطوبت بالای 40 درصد همچنین ویروس آنفولانزا را کمتر عفونی می‌کند که ممکن است به محافظت از سایر اعضای خانواده شما کمک کند. گفته می‌شود، خانه‌ای که خیلی مرطوب است نیز می‌تواند علائم راه هوایی را برای برخی افراد تشدید کند، بنابراین بهتر است در محدوده‌های توصیه شده رعایت شوند.

اگر می‌خواهید از رطوبت‌ساز استفاده کنید، مهم است که آن را به طور منظم تمیز کنید و فقط از آب مقطر استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه نمایید؟

سرماخوردگی و علائم مرتبط با آن، مانند سرفه، معمولاً حدود هفت تا 10 روز طول می‌کشد. اگر علائم سرفه یا سرماخوردگی شما بیش از این بازه زمانی باقی ماند یا احساس شدیدی داشتید، به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است ادامه درمان‌های خانگی کمک خاصی نکند و به طولانی شدن دوره بیماری بینجامد.

طبق توصیه همیشگی پزشکان، از مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز خودداری نمایید

اگرچه بسیاری از افراد به راحتی از سرماخوردگی بهبود می‌یابند، اما کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی یا بیماری‌های خاصی دارند در معرض خطر تبدیل سرماخوردگی به عفونت جدی‌تری مانند ذات‌الریه یا برونشیت هستند.