آپنه انسدادی در خواب و آلزایمر

قطع تنفسی در خواب و اختلال استرس پس از سانحه
وقفه تنفسی در خواب و PTSD
دسامبر 7, 2022
بیماری‌های قلبی ریوی، دکتر انیس فردموسوی فوق تخصص ریه
بیماری‌های قلبی ریوی، علل، تشخیص، درمان
دسامبر 11, 2022

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک بیماری جدی که در آن تنفس فرد به طور کوتاه‌مدت ولی مکرراً در طول خواب قطع می‌شود که ممکن است عوارضی بیشتر از تأثیر بر کیفیت خواب و خستگی در طول روز به همراه داشته باشد.

آپنه انسدادی خواب به طور فزاینده‌ای در حال شیوع است و بیش از 936 میلیون نفر در سراسر جهان و 30٪ از افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است که تا 70 درصد از تمام افراد مبتلا به زوال عقل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سن بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به این بیماری است.

اختلال شناختی خفیف زمانی است که حافظه شما به حدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد که برای دیگران قابل توجه است، اما به اندازه‌ای نیست که بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به زوال شناختی خفیف ممکن است دچار فراموشی یا فراموشی رویدادهای اخیر شوند. آنها اغلب نیاز دارند یادداشت‌هایی بنویسند تا کارهایی که باید انجام دهند را به خود یادآوری کنند که در غیر این صورت آنها را فراموش می کنند.

ارتباط بین آپنه خواب و زوال شناختی مدتهاست که مشکوک بوده است. اما محققان اخیراً تأیید کردند که افرادی که دچار اختلال تنفسی در خواب بودند، در مقایسه با افرادی که از آپنه انسدادی خواب رنج نمی‌برند، زودتر دچار اختلال شناختی خفیف شدند.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افراد مبتلا به آپنه خواب به طور متوسط ​​10 سال زودتر از افرادی که مشکلات تنفسی در خواب ندارند، با اختلال شناختی خفیف تشخیص داده می‌شوند و بسیاری از مطالعات دیگر هم ارتباط بین آپنه خواب و زوال عقل را نشان داده‌اند.

کلمه آپنه به مکث تنفسی اطلاق می‌شود که حداقل 10 ثانیه طول بکشد. این می‌تواند در کسانی که خروپف می‌کنند، خستگی عمومی دارند یا کیفیت خوابشان به طور مداوم ضعیف است رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین آپنه خواب و زوال شناختی، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

درباره وقفه تنفسی انسدادی در خواب بیشتر بدانیم.

چرا آپنه خواب باعث زوال شناختی می‌شود؟

محققان دریافته‌اند که اختلالات خواب فراتر از آپنه خواب، نقش مهمی در تخریب عصبی مانند کاهش خواب و اختلال در ریتم شبانه‌روزی بازی می‌کنند. یک مطالعه جدید ارتباط طولانی مدتی را بین آپنه خواب و بیماری آلزایمر نشان داد. محققان دریافتند آسیب در مغز هم در بیماری آلزایمر و هم در آپنه خواب از یک محل شروع می‌شود و به یک شکل گسترش می‌یابد. این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که پلاک‌های آمیلوئیدی شبیه آلزایمر را در مغز افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب یافته است. در موارد آپنه خفیف خواب، پلاک‌ها و گره‌ها در ناحیه قشر نزدیک هیپوکامپ یافت می‌شوند، دقیقاً جایی که برای اولین بار در بیماری آلزایمر یافت می‌شوند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که با حافظه مرتبط است.

در بیماری آلزایمر، پلاک‌ها و گره‌ها ابتدا در ناحیه قشر نزدیک ظاهر می‌شوند و سپس به هیپوکامپ پس از آن به بقیه قسمت‌های قشر مغز گسترش می‌یابند. در حالی که این مطالعه هر دو پلاک و گره خوردن را در مغز افراد مبتلا به آپنه خواب نشان داد، پلاک‌ها ارتباط قوی‌تری با آپنه خواب شدید نشان می‌دهد.

تفاوت‌های مغز در شرایط عادی و ابتلا به آلزایمر

تفاوت‌های مغز در شرایط عادی و ابتلا به آلزایمر

پیشگیری

اما امیدی هست. محققان همچنین دریافتند افرادی که مشکلات تنفسی در خواب خود را با دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی یا CPAP درمان می‌کنند، حدود 10 سال دیرتر از افرادی که مشکلاتشان درمان نشده است، دچار مشکلات حافظه و شناختی می‌شوند.

یکی از محققین در این باره می‌گوید: "CPAP درمان انتخابی برای آپنه خواب است. با این روش درمانی هنگام خواب از ماسک صورت یا بینی استفاده می‌شود. ماسک به یک پمپ متصل است و جریان هوا را به مجرای بینی فرد برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی فراهم می‌کند."

 

دستگاه CPAP از بسته شدن راه هوایی در حین استفاده جلوگیری می‌کند

دستگاه CPAP از بسته شدن راه هوایی در حین استفاده جلوگیری می‌کند

 

چگونه بفهمم که آپنه خواب یا اختلال خواب دیگری دارم؟

همه ما کسانی را می‌شناسیم که خروپف می‌کند - شاید شریک زندگی شما یا یکی از بستگان نزدیک. این فقط یک مورد از مشکلاتی است که باید مراقب آن بود.

سوالات زیر را از خود بپرسید تا بفهمید که آیا غربالگری آپنه خواب لازم دارید یا خیر:

  • آیا همسرتان گفته است که شب‌ها خروپف می‌کنید؟
  • آیا شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان در خوابیدن مشکل دارید؟
  • آیا شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان در طول روز خسته هستید؟
  • آیا کم‌خوابی شما بر روال روزانه شما تأثیر می‌گذارد؟

 

درباره احتمال ابتلا به وقفه انسدادی در خواب بیشتر بدانیم.

 

اگر پاسخ شما یا یکی از عزیزانتان به یک یا چند مورد از این سؤالات مثبت است، با پزشک خود در مورد مناسب بودن غربالگری آپنه خواب صحبت کنید.

منبع

https://health.clevelandclinic.org/if-you-have-sleep-apnea-your-memory-may-decline-earlier-in-life

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200928103416.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره