برونشیت مزمن، حاد و درمان آنها

ذات‌الریه یا پنومونی، تشخیص و درمان
جولای 27, 2022

برونشیت مزمن، حاد و درمان آنها

برونشیت التهاب پوشش داخلی لوله‌های برونش یا نایژه است که هوا را به ریه‌ها و از ریه‌ها به بیرون می‌برد. افرادی که برونشیت دارند معمولاً مخاط غلیظی را سرفه می‌کنند که ممکن است تغییر رنگ دهد. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد.

برونشیت التهاب پوشش داخلی لوله‌های برونش است

برونشیت حاد که اغلب در اثر سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های تنفسی ایجاد می‌شود، بسیار شایع است. برونشیت مزمن، یک بیماری جدی‌تر، تحریک یا التهاب مداوم پوشش لوله‌های برونش است که اغلب به دلیل سیگار کشیدن است.

برونشیت حاد که سرماخوردگی قفسه سینه نیز نامیده می‌شود، معمولاً طی یک هفته تا 10 روز بدون تأثیرات پایدار بهبود می‌یابد، اگرچه سرفه ممکن است برای هفته‌ها نیز ادامه داشته باشد.

با این حال، اگر دوره‌های مکرر برونشیت دارید، ممکن است برونشیت مزمن داشته باشید که نیاز به بررسی پزشکی دارد. برونشیت مزمن یکی از حالت‌هایی است که در بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) رخ می‌دهد.

در مورد دستگاه تنفس و مکانیزم عملکرد آن چه می‌دانیم؟

برای هر دو حالت برونشیت حاد یا برونشیت مزمن، علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سرفه کردن
  • تولید مخاط (خلط) که می‌تواند به رنگ شفاف، سفید، خاکستری متمایل به زرد یا سبز باشد - به ندرت ممکن است رگه‌های خونی روی آن ایجاد شود.
  • تب و لرز خفیف
  • ناراحتی قفسه سینه

اگر برونشیت حاد دارید، ممکن است علائم سرماخوردگی مانند سردرد خفیف یا بدن درد نیز داشته باشید. در حالی که این علائم معمولاً در حدود یک هفته بهبود می‌یابند، ممکن است سرفه‌های آزاردهنده‌ای داشته باشید که چند هفته طول بکشد.

برونشیت مزمن به عنوان سرفه‌ای مولد تعریف می‌شود که حداقل سه ماه طول بکشد و حملات مکرر حداقل برای دو سال متوالی رخ دهد. اگر برونشیت مزمن دارید، احتمالاً دوره‌هایی را خواهید داشت که سرفه یا سایر علائم شما بدتر می‌شود. در آن مواقع، ممکن است یک عفونت حاد در بالای برونشیت مزمن داشته باشید.

برونشیت مزمن، یک بیماری جدی‌تر، تحریک یا التهاب مداوم پوشش لوله‌های برونش است که اغلب به دلیل کشیدن سیگار است

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت داشتن سرفه با شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

• بیش از سه هفته طول بکشد
  • از خوابیدن شما جلوگیری کند
  • همراه با تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد باشد
  • مخاط (خلط) بی‌رنگ یا همراه با خون باشد
  • با خس‌خس سینه یا تنگی نفس همراه باشد

علل

برونشیت حاد معمولاً توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، معمولاً همان ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ویروس‌ها را از بین نمی‌برند، بنابراین، این نوع دارو در اکثر موارد جهت برونشیت کارآیی ندارد.

شایع‌ترین علت برونشیت مزمن، کشیدن سیگار است. آلودگی هوا و گرد و غبار یا گازهای سمی موجود در محیط یا محل کار نیز می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

عواملی که خطر ابتلا به برونشیت را افزایش می‌دهند عبارتند از:

• دود سیگار. افرادی که سیگار می‌کشند یا با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنند در معرض خطر ابتلا به برونشیت حاد و برونشیت مزمن هستند.
  • ایمنی پائین. این عامل ممکن است ناشی از یک بیماری حاد دیگر، مانند سرماخوردگی، یا یک بیماری مزمن باشد که سیستم ایمنی شما را به خطر می‌اندازد. بزرگسالان مسن، نوزادان و کودکان خردسال آسیب‌پذیری بیشتری در برابر عفونت دارند.
  • قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده در محل کار. اگر در اطراف برخی از محرک‌های ریه مانند غلات یا منسوجات کار کنید یا در معرض دودهای شیمیایی قرار بگیرید خطر ابتلا به برونشیت در شما بیشتر است.
  • رفلاکس (برگشت اسید) معده. برگشت مکرر سوزش سر دل شدید می‌تواند گلوی شما را تحریک کند و شما را مستعد ابتلا به برونشیت کند.

عوارض

اگرچه یک دوره برونشیت معمولاً جای نگرانی ندارد، اما در برخی افراد می‌تواند منجر به ذات‌الریه (پنومونی: pneumonia) شود. با این حال، حملات مکرر برونشیت ممکن است به این معنی باشد که شما به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا هستید.

برای کاهش خطر برونشیت، نکات زیر را دنبال کنید:

• از دود سیگار خودداری کنید. دود سیگار خطر ابتلا به برونشیت مزمن را افزایش می‌دهد.
  • واکسن بزنید. بسیاری از موارد برونشیت حاد ناشی از آنفولانزا، یک ویروس است. دریافت واکسن آنفولانزای سالانه می‌تواند از شما در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت کند. همچنین می‌توانید واکسیناسیون جهت جلوگیری از ابتلا به برخی انواع ذات‌الریه را انجام دهید.
  • دست‌هایتان را بشویید. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی، دست‌های خود را به طور مکرر بشویید و از ضدعفونی کننده‌های الکلی دست استفاده کنید.
  • از ماسک جراحی استفاده کنید. اگر مبتلا به COPD هستید، در صورت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا بخار، و زمانی که قرار است در میان جمعیت باشید، مانند هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یا در محل کار از ماسک استفاده کنید.

با راهکارهای ساده برای حفظ سلامتی ریه‌ها آشنا شویم.

تشخیص

در چند روز اول بیماری، تشخیص علائم و نشانه‌های برونشیت از سرماخوردگی ممکن است دشوار باشد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ریه‌های شما در حین تنفس استفاده می‌کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است اقدامات زیر را تجویز کند:

• اشعه ایکس قفسه سینه. رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند به تشخیص ذات الریه یا بیماری دیگری که ممکن است سرفه شما را توضیح دهد کمک کند. این امر به ویژه در صورتی که قبلاً سیگاری بوده یا هستید بسیار مهم است.
  • آزمایش خلط. خلط مخاطی است که از ریه‌های خود سرفه می‌کنید. می‌توان آن را آزمایش کرد تا مشخص شود آیا بیماری‌ شما می‌تواند با آنتی‌بیوتیک‌ درمان شود یا خیر. همچنین می‌توان خلط را برای علائم آلرژی آزمایش کرد.
  • تست عملکرد ریوی. در طول آزمایش عملکرد ریوی، با استفاده از دستگاه اسپیرومتر میزان هوای قابل تحمل ریه‌های شما با چه سرعتی می‌توانید هوا را از ریه‌های خود خارج کنید اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش علائم آسم یا آمفیزم را بررسی می‌کند.

اکثر موارد برونشیت حاد معمولاً در عرض چند هفته بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند.

دارو

از آنجایی که بیشتر موارد برونشیت ناشی از عفونت‌های ویروسی است، آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نیستند. با این حال، اگر پزشک شما مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

در برخی شرایط، پزشک ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند، از جمله:

• داروی سرفه. اگر سرفه شما را از خوابیدن باز می‌دارد، ممکن است داروهای سرکوب‌کننده سرفه قبل از خواب تجویز شود.
  • سایر داروها. اگر آلرژی، آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارید، پزشک ممکن است برای کاهش التهاب و باز کردن مجاری باریک در ریه‌ها، و داروهای استنشاقی و داروهای دیگری را تجویز کند.

مراقبت

اگر برونشیت مزمن دارید، می‌توانید از توانبخشی ریوی بهره‌مند شوید - یک برنامه تمرین تنفسی که در آن یک درمانگر تنفسی به شما می‌آموزد که چگونه راحت‌تر نفس بکشید و توانایی خود را برای فعالیت بدنی افزایش دهید.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای کمک به احساس بهتر، می‌توانید از اقدامات خودمراقبتی زیر را بهره بگیرید:

• از مواد تحریک‌کننده ریه خودداری کنید. سیگار نکشید. زمانی که هوا آلوده است یا در معرض مواد محرک مانند رنگ یا پاک‌کننده‌های خانگی با بخار قوی قرار دارید، از ماسک استفاده کنید.
  • از مرطوب کننده هوا استفاده کنید. هوای گرم و مرطوب به تسکین سرفه و شل شدن مخاط در مجاری تنفسی شما کمک می‌کند. اما حتماً رطوبت‌ساز را طبق توصیه‌های سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در ظرف آب جلوگیری کنید.
  • از ماسک صورت در بیرون از خانه استفاده کنید. اگر هوای سرد سرفه شما را تشدید می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود، قبل از بیرون رفتن از خانه ماسک بزنید و از شال استفاده کنید.

آیا برونشیت حاد مسری است؟

بله. اغلب اوقات، برونشیت حاد توسط یک ویروس مانند ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. با این حال، بسیاری از ویروس‌های مختلف - که همگی بسیار مسری هستند - می‌توانند باعث برونشیت حاد شوند.

ویروس‌ها عمدتاً از فردی به فرد دیگر از طریق قطراتی که هنگام سرفه، عطسه یا صحبت فرد بیمار تولید می‌شوند و استنشاق آن توسط فرد سالم سرایت می‌کند. ویروس‌ها همچنین ممکن است از طریق تماس با یک جسم آلوده پخش شوند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما چیزی را که ویروس روی آن است لمس کنید و سپس دهان، چشم یا بینی خود را لمس کنید.

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس‌هایی که می‌توانند باعث برونشیت شوند:

• از تماس نزدیک با افرادی که آنفولانزا یا سایر بیماری‌های تنفسی دارند خودداری کنید
  • دست‌های خود را مرتب بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید
  • سالانه واکسن آنفولانزا بزنید

افرادی که برونشیت مزمن یا آسم دارند، گاهی اوقات به برونشیت حاد مبتلا می‌شوند. در این موارد، برونشیت حاد به احتمال زیاد عارضه شرایط موجود است. این نوع برونشیت توسط یک ویروس عفونی ایجاد نمی‌شود، بنابراین احتمال مسری بودن آن کمتر است.